Na této stránce:
Vyšší průmyslová škola vakuové elektroniky Rožnov p.R byla založena v roce 1951 pro nově vzniklý podnik Tesla Rožnov. Připravovala specialisty středně technické úrovně pro jeho elektrovakuové provozy. Škola i podnik žily v těsné symbióze. Jako učitelé odborných předmětů zde působili specialisté z výroby. Pro výuku i ubytování žáků byly využívány pronajaté prostory patronátního podniku. Zároveň však byly připravovány plány pro výstavbu rozsáhlého vzdělávacího komplexu. Po deseti letech existence školy píše o této situaci školní inspektor Jaroslav Wachtl takto:
"Rozvoj průmyslové školy v Rožnově p. R. je vázán několika podmínkami, z nichž nejdůležitější je otázka prostorů. Bude záležet nejen na vedení školy, ale i na ONV ve Vsetíně, Sm KNV v Ostravě a vedení podniku Tesla Rožnov s příslušnými ministerstvy, aby byla realizována již dlouhou dobu projektovaná stavba nové školní budovy. Je přirozené, že tento požadavek musí být v souladu s celostátním plánem investiční výstavby, ale je nutno vidět i tu skutečnost, že škola si to svými dosavadními výsledky zaslouží." Oč rozsáhlejší byly plány, o to obtížněji se získávaly zdroje k jejich realizaci. Často bylo nutné přijímat kompromisní řešení. Velkolepý projekt vzdělávacího komplexu, zahrnující střední školu, střední odborné učiliště, stravovací a ubytovací zařízení, sportovní halu i hospodářské provozy, nenašel podporu u nadřízeného Sm KNV Ostrava ani na ministerstvech průmyslu a školství.
Až teprve po 18 letech existence školy byl 14. listopadu 1969 symbolicky položen základní kámen nové školní budovy za přítomnosti ředitele školy M. Švarce, M. Simerského, vedoucího odboru školství Sm KNV Ostrava J. Povaly, školního inspektora J. Bajgara a vedoucích pracovníků podniku Tesla Rožnov. Byl stanoven harmonogram výstavby s termínem zahájení výuky v nové budově k 1. září 1974. Přes připomínky vedení školy nebyl přijat projekt zahrnující ubytovací zařízení a kapacitně vyhovující stravovací zařízení.
Výstavbu školy zasáhla léta normalizace. V roce 1970 odchází dlouholetý ředitel M. Švarc a na jeho místo nastupuje B. Kocourek. Dnes už nikdo nespočítá, kolik brigádnických hodin odpracovali žáci, vychovatelé DM a učitelé školy na její výstavbě. Každé politické výročí přinášelo nové závazky. Žáci byli uvolňováni z dílenských a provozních cvičení k práci na stavbě. Koordinací stavebních prací byl vedením školy pověřen Ing. J. Uher. Ten se také po jejím dokončení staral o vybavení kabinetů nábytkem a laboratoří a dílen přístroji a stroji. V roce 1973 navrhlo vedení školy znovu změny v projektech. Přes podporu krajských orgánů nebyly návrhy přijaty. Proto se očekávalo, že v budoucnu bude docházet k různým stavebním úpravám. Stavební práce se zpožďovaly. Bylo zřejmé, že termín 1.9.1974 pro zahájení výuky v nové školní budově nebude dodržen. V zimních měsících r. 1974 se pod tíhou sněhu zřítila střecha sportovní haly a divácká galérie se posunula až doprostřed cvičebního sálu. Práce na dostavbě školy pokračovaly a 1.6.1975 byl zahájen zkušební provoz. Žáci 4. ročníku už konali maturitní zkoušky v nové školní budově. Vzniklé stavební dílo železobetonové monolitické konstrukce má délku 140 m a šířku 10 m. V šesti podlažích nabízí 7550 m2 užitné plochy, prosvětlené 740 okny v ocelových rámech. Sportovní hala byla dokončena až v podzimních měsících v roce 1975. U příležitosti jejího otevření se zde konaly mezinárodní závody v cvičení na trampolínách; jako čestný host byl přítomen sovětský kosmonaut G. Titov. Tato událost byla vysílána i Československou televizí. Řediteli školy B. Kocourkovi bylo k jeho 60. narozeninám propůjčeno státní vyznamenání " Za zásluhy o výstavbu".
Výstavbou nové školní budovy se značně zlepšily podmínky pro pedagogickou práci. Byl vytvořen prostor pro zvýšení počtu tříd. Příprava nových odborníků se mohla rozrůst. Objevily se však nové problémy. Po nuceném pronájmu části školních prostor pro dílenská cvičení odbornému učilišti Tesla neměly dvě třídy denního studia kmenovou učebnu. Přetrvával nedostatek místa pro ubytování žáků, a tak jejich značná část bydlela na privátech nebo využívala ubytovacích zařízení v sousedních městech. Kapacitní problémy měla i výdejna stravy, která byla později přestavěna na školní kuchyň. Část žáků se stravovala v n.p. Tesla Rožnov. Pedagogové oceňovali nové pracovní podmínky a projevovali mimořádnou aktivitu. Pracovali také na tvorbě učebnic:
Uher, J., Bartošek, M.: Technologické laboratoře
Bartošek, M. a kolektiv: Polovodiče ve školní praxi
Simerský, M., Křenek, J.: Elektrotechnologie pro 2. a 3. ročník SŠ
Uher, J.: Fyzika nízkých tlaků - učební text pro kurz zkoušení netěsností
Žúbor, P., Uher, J.: Technologické laboratória II. , ALFA, Bratislava 1989
V polovině 80. let začala do výuky pronikat výpočetní technika opírající se o osmibitový procesor I8080. Byla vybudována první počítačová učebna, která byla osazena stroji TEMS 8003, IQ 151, PMD 85. Jejím správcem byl Ing. E. Malcher. Škola získala statut školicího střediska výpočetní techniky. V elektrotechnických laboratořích byly proměřovány polovodičové prvky, nf a vf zesilovače, obvody rozhlasových a televizních přijímačů. Pro měření se vedle klasických měřicích přístrojů využívalo osciloskopů, analogových, elektronických a číslicových voltmetrů. V technologických laboratořích žáci měřili parametry polovodičových součástek v různých teplotních režimech, rychlost napařování teplotních vrstev ve vakuu, prováděli rozbory vad polovodičových součástek pod mikroskopy i elektrická měření. Pracovali s rotačními vývěvami. Správcem technologických laboratoří byl Ing. J. Křenek, od roku 1985 Ing. R. Kožušník.
V té době bylo také započato s výstavbou vnitřního televizního okruhu, osazeného cca 120 televizními přijímači a čtecími kamerami pro průmyslovou televizi. Na výstavbě se podíleli Ing. R. Kožušník a J. Bolcek. Ve školních dílnách bylo uvedeno do provozu zařízení na výrobu plošných spojů. Vedoucí dílen L. Havran navrhl a sestrojil odstředivku na rovnoměrné nanášení laku na desku plošného spoje. Výrobek byl oceněn na výstavě učebních pomůcek v Ostravě. Pro přiblížení historie Valašska žákům školy byly z archivu ve Vsetíně získány dobové fotografie a tiskoviny a byla vybudována "Síň tradic". Tím bylo také započato s estetizací prostor školní budovy. Na její realizaci se podíleli profesoři Z. Nezdařil a D. Gregorová. Za organizačního přispění Ing. J. Uhra a ve spolupráci s Ústředním ústavem pro vzdělávání pedagogických pracovníků byly organizovány celostátní semináře pro středoškolské učitele s názvem Technologie, konstrukce a použití mikroelektronických součástek. Technický rozvoj a zlepšení materiálního vybavení školy dovolily nabídnout zájemcům nové studijní obory: mikroelektroniku, později technologii elektroniky, sdělovací a radioelektronická zařízení, automatizační techniku. Právě v souvislosti s rozšířením nabídky studijních oborů změnila škola svůj název na Střední průmyslovou školu elektrotechnickou Rožnov p. R. Počátkem 80. let byla prosazována nová koncepce výchovy a vzdělávání, která se opírala o těsnější spojení teorie a praxe. Do nově koncipovaných maturit byla včleněna praktická odborná zkouška (místo dosavadní písemné). Odborná ústní maturitní zkouška získala komplexní charakter a zahrnovala celé spektrum odborných předmětů. Komplexnost odborné maturity přetrvává do dnešní doby. Pro pomoc třídním učitelům i žákům při řešení výchovných a výukových problémů a při volbě povolání byla ustanovena funkce výchovného poradce. Vykonával ji profesor Z. Nezdařil. Žáci se ve značné míře zapojovali do řešení matematické a fyzikální olympiády, zúčastňovali se jazykových soutěží a SOČ. Stále se zvyšoval počet těch, kteří pokračovali po maturitě ve studiu na vysoké škole, až na konci 80. let dosahoval 50 % všech absolventů. To se však již schylovalo k velkým společenským změnám, které ovlivnily poměry v podniku i ve škole.
Události roku 1989/90, nové společenské a ekonomické poměry silně zasáhly podnik Tesla Rožnov. Ztráta východních trhů a vládní ekonomická politika preferující dovoz elektroniky před její výrobou způsobily jeho rozpad na řadu samostatných hospodářských subjektů bez společného programu. Vyskytly se pochybnosti o smyslu další existence školy, o možnostech uplatnění úzce zaměřených specialistů, o perspektivách výroby elektroniky v Rožnově p. R. Škola dostala nové vedení a hledala novou orientaci. Uvěřili jsme, že elektronika, sdělovací technika, informatika jsou šance pro mladého člověka. Změna profilu absolventa, přitažlivá vzdělávací nabídka pro chlapce a dívky, právní subjektivita, výchova opřená o korektnost a důslednost přesvědčily žáky a jejich rodiče. Nosným vzdělávacím programem se stal obor elektronické počítačové systémy, který na dlouhou dobu upoutal zájem 15leté mládeže a dokázal také motivovat učitele nových odborných předmětů k soustavné práci na sobě a ke sledování vývojových trendů. Po zrušení "směrných čísel" a po zvýšení vzdělávací nabídky gymnázií a ekonomických škol se "vakuovka" stávala převážně chlapeckou školou. Nově byl koncipován a zařazen do vzdělávací nabídky obor s technicko - ekonomickou orientací s názvem technická administrativa se zaměřením na elektrotechniku, který byl nabízen dívkám. Přes přitažlivost pro žáky a dobrou uplatnitelnost absolventů na trhu práce byl po osmi letech z rozhodnutí Školského úřadu ve Vsetíně utlumen. Příliš konkuroval školám s ekonomickým zaměřením, navíc poskytoval absolventům i kvalitní technický přehled. Znovu jsme stáli před rozhodnutím, co máme nabídnout dívkám, které již při vyslovení slova elektrotechnika odvracely svou tvář s konstatováním: "… to je pro mě těžké". Významný posun zaznamenala na naší škole výuka cizích jazyků.
Již před rokem 1990 byla výuka neslovanského jazyka spolu s ruštinou začleněna mezi povinné předměty. Po tomto roce se však zásadně změnil pohled na užitečnost znalosti cizího jazyka. Otevřená cesta do Evropy dala výuce cizích jazyků nový smysl. Pracovní a studijní možnosti v cizích zemích, zaměstnání ve firmách se zahraniční účastí, žákovské výměny, to vše byla nová motivace pro zvládnutí cizího jazyka. A že se to našim jazykářům daří, o tom vypovídaly celostátní sondy do znalostí žáků koncem 90. let i současné výsledky Maturit nanečisto, kterých se pravidelně zúčastňujeme. Změny právních předpisů v roce 1990 uvolnily sevření jednotné socialistické školy a otevřely prostory pro vlastní aktivity. Hledali jsme cesty, jak se odlišit od ostatních elektrotechnických škol. Předmětové komise odborných předmětů, výpočetní techniky, praxe přišly se zajímavou inovací. Hlavní myšlenka se opírala o přesvědčení: každý má o něco zájem, a každý může v něčem vyniknout. Absolvent naší školy by měl projevit svůj odborný zájem formou dlouhodobé konstrukčně grafické práce. Učitelé odborných předmětů byli ochotni ukrojit ze svého volného času a umožnit žákům i mimo vyučování přístup do dílen a laboratoří ke strojům, počítačům a měřicím přístrojům. Tak byla uvedena do života myšlenka maturitní ročníkové práce obhajované u maturitní zkoušky. Její realizací si žáci si odnášejí poznání, kolik přemýšlení i řemeslné práce je skryto i za malým výrobkem. Z povrchního přehlížení se rodí pokora i zdravé sebevědomí, že si ze školy odnášejí něco, o co se mohou v životě opřít. I to je zdroj hrdosti žáků na svou školu. Nový školský zákon vyhověl iniciativě některých průkopnických škol a obhajoby maturitních prací vyjmenoval jako součást maturitní zkoušky. Tím jim dal pevnou legislativní oporu. Škola si zachovala vysokou kvalitu poskytovaného vzdělávání. A jak ukazují výsledky posledních Maturit nanečisto, soutěže SOČ i zprávy z vysokých škol, patří v kategorii středních odborných škol k 5 % nejlepších v republice. Chce to jen nepolevit a neustoupit z dobytých pozic. Ke všem pedagogickým aktivitám, které nás posouvají k republikové špičce, by se měla přihlásit i nová škola. To jsou už ale kapitoly, které napíše budoucnost.
Ing. František Kandrnal
Zahájeno vyučování na Vyšší průmyslové škole vakuové elektrotechniky v Rožnově p. R. Škola byla umístěna v internátě n. p. Tesla, začínala s jedinou třídou, která měla 41 žáků, z nichž většina byla ke studiu vybrána z pracovišť (vyučenci a učni z různých závodů elektrovakuového, popř. elektrotechnického průmyslu); nadřízeným školským úřadem byl KNV v Gottwaldově, ředitelem školy byl jmenován M. Švarc.
Kromě denního studia zavedeno na žádost závodu Tesla Rožnov jednoroční studium při zaměstnání a jednoroční abiturientský kurz, v dalších letech pravidelně otevírány nové třídy večerního studia.
Založena ZO KSČ (předseda Ing. L. Karbanová).
Ustanovena samostatná organizace ČSM (předseda F. Šícha).
N. p. Tesla se stává patronem školy. Za pomoci odborníků z patronátního závodu vypracovány učební plány a osnovy pro odborné předměty.
První organizovaná prázdninová praxe v závodech elektrovakuového průmyslu a v některých výzkumných ústavech.
Zahájeny práce na učebních textech (skriptech) pro speciální odborné předměty.
Provedena první hloubková školní inspekce v denním i večerním studiu.
Zřízen místní poradní sbor.
Ustanoveno SRPŠ (předseda pan F. Libiš).
První maturitní zkoušky ve studiu při zaměstnání (abit. kurz pro absolventy gymnázií).
První maturitní zkoušky v denním studiu (konaly se formou vypracování a obhajoby diplomových prací).
Zavedeno externí studium.
Účast na I. celostátní spartakiádě; za vzorné vystupování udělen diplom Za zásluhy o I. CS.
Pořádán 1. školní ples - založena tradice školních plesů, která trvá dodnes. Udělen titul vzorný učitel prof. J. Hadačovi.
Nadřízeným školským úřadem se stal odbor školství ONV ve Valašském Meziříčí, odborný dozor zůstal v kompetenci KNV v Gottwaldově.
Vstoupily v platnost nové osnovy pro všechny vzdělávací a přírodovědné předměty.
Výrazný úspěch v STTM; jeden ze soutěžních exponátů vybrán ústřední komisí na mezinárodní výstavu žákovských prací v Ženevě (R. Sýkora a K. Macura).
Škola se poprvé účastnila sklizně chmele, v dalších letech za pravidelně dosahované dobré výsledky udělen několikrát diplom ministerstva zemědělství a výživy.
Po provedení územní reorganizace se stal nadřízeným školským orgánem pro školu odbor školství ONV ve Vsetíně, odborného dozoru se ujal Sm KNV v Ostravě.
Zavedeno bezplatné poskytování učebnic a učebních pomůcek. Další pozoruhodný úspěch v STTM: soutěžní výrobek žáků školy oceněn stříbrnou medailí na mezinárodní výstavě "Mistři zítřka" v Lipsku.
Škola přešla přímo pod správu odboru školství Sm KNV v Ostravě. Elektrotechnická fakulta SVŠT v Bratislavě zřídila v Rožnově p. R. 1. ročník kombinovaného studia v oboru elektrotechnologie.
Poprvé za dobu existence školy byli ke studiu na vojenské vysoké školy (VAAZ v Brně) přijati tři absolventi.
Výnosem MŠ zrušeny odborné maturitní práce a jejich obhajoby a místo toho zavedeny písemné maturitní zkoušky z odborných předmětů.
Změněn název studijního oboru školy z "elektrovakuová technika" na "elektrovakuová a polovodičová technika".
O prázdninách uskutečněn další výměnný zájezd ve spolupráci s Ingenieurschule z Mittweide.
Student IV. ročníku M. Simerský zvítězil v mezinárodní fyzikální olympiádě v Budapešti.
Symbolický akt položení základního kamene pro novou školní budovu, výstavbou pověřen Ing. Uher.
Spolupráce s VTS n. p. Tesla při zajišťování celostátního semináře o mikroelektronice pro profesory středních škol. Poprvé organizována exkurzně vzdělávací základna EXOD (vedoucí E. Havranová).
Zahájení zkušebního provozu v nové školní budově.
Účast na další CS.
Zavedeno povinné vyučování matematiky ve čtvrtém ročníku.
Navázání družebních styků se SPŠE v Piešťanech.
Ustanovena samostatná ZO ROH (předseda Ing. Jan Křenek).
Do provozu uvedena školní jídelna.
Návštěva delegace profesorů z Ingenieurschule ze Zhořelce (NDR).
Navázána spolupráce s Krajskou pedagogicko-psychologickou poradnou v Ostravě, která na škole provádí psychologické testy ve vybraných třídách a pomáhá při profesionální orientaci studentů po maturitní zkoušce.
Škola oslavila 25. výročí založení školy: ve sportovní hale školy proběhlo slavnostní shromáždění všech studentů a profesorů školy za účasti významných čestných hostů, předseda MěNV v Rožnově p. R. předal při této příležitosti škole čestné uznání, téhož dne byl v místnostech Společenského domu v Rožnově p. R. uspořádán společenský večer s kulturním programem.
Na V. celostátní konferenci studentů škol 2. cyklu v Hluboké nad Vltavou, nad níž převzal patronát ÚV SSM, MŠ ČSR a SSR, získali první cenu v sekci nízkofrekvenční techniky dva studenti naší školy. Škola se stala jedním z členů mezipodnikové sdružené komplexní racionalizační brigády pro řešení problematiky heliových zkoušek těsnosti zařízení pro jaderné elektrárny.
U příležitosti jubilejního XX. ročníku fyzikální olympiády byla vysoko oceněna mnohaletá úspěšná činnost profesorů fyziky na škole; řada studentů se stala úspěšnými řešiteli v celostátním kole, škola se v tomto směru řadí na přední místo v Severomoravském kraji.
Studenti školy obsadili 1.místo v okresním kole Olympiády v českém jazyce, Olympiády v ruském jazyce a v Puškinově památníku.
Zřízen další studijní obor: "sdělovací a radioelektronická zařízení", v souvislosti s tím byl změněn název školy na Střední průmyslová škola elektrotechnická Rožnov p. R.
Návštěva sovětské delegace z Volgogradu.
V okresním kole zvítězili reprezentanti školy v Olympiádě ruského jazyka, v Puškinově památníku, ve sportovní gymnastice a Olympiádě českého jazyka, vítězka této soutěže postoupila až do kola národního.
Organizační zajištění 4.celostátního semináře pro učitele středních odborných škol; seminář se zabýval problematikou technologie, konstrukce a použití mikroelektronických součástek.
Zavedeno pomaturitní specializační studium při zaměstnání, obor zkoušení netěsností součástek.
V rámci dohody o spolupráci vypomáhali studenti školy brigádami zajišťovat výrobní úkoly v patronátním závodě.
Zřízen studijní obor "automatizační technika", obor "elektrovakuová a polovodičová technika" přejmenován na obor "mikroelektronika".
V 1. ročníku zahájena výuka podle nové koncepce.
První maturitní zkoušky v oboru "sdělovací a radioelektronická zařízení".
Do provozu uvedena školní kuchyně.
Ustanovena funkce výchovného poradce.
Účast na CS.
Dvacet zaměstnanců školy se za finanční podpory ZO ROH zúčastnilo týdenního zájezdu do Leningradu.
Uveden do provozu kabinet výpočetní techniky.
Dvoudenní instruktáž pro okresní a krajské školní inspektory (organizováno odborem školství Sm KNV v Ostravě); v jejím průběhu se uskutečnily na škole dvě ukázkové hodiny informatické výchovy v českém jazyce a literatuře podle nové koncepce s využitím vnitřního televizního okruhu školy.
Oslava 35. výročí vzniku školy; slavnostní shromáždění učitelů a studentů školy za účasti představitelů stranických a státních orgánů, zástupců společenských organizací a patronátního závodu, soutěžní setkání středoškolské mládeže okresu Vsetín pod heslem: "Všechny vědomosti, zručnost a um do služeb míru".
Vybudována 1.laboratoř výpočetní techniky, škola získala statut okresního školicího střediska, vedoucím se stal Ing. E. Malcher.
Organizován celostátní seminář ke konstrukci a technologii elektronických součástek za účasti 150 učitelů z celé ČSSR.
Po přestěhování SOUE využívány všechny prostory nové školní budovy.
Pro potřeby domova mládeže byl získán výškový dům na Zemědělské ulici. Kritická situace je ve stravování, studenti 4. ročníku se stravují v jídelně podniku TESLA.
Ukončena činnost politických i společenských organizací na škole (KSČ, SSM, SČSP, SVAZARM), ROH bylo nahrazeno novou odborovou organizací (předseda Ing. E. Žabčík).
Založeno Občanské fórum. Jeho mluvčím se stala A. Bartošková. OF ukončilo svou činnost v roce 1990.
Na škole začali působit zahraniční lektoři. Prvním byl Američan Benny Lauve.
Laboratoře VYT získaly novou techniku, 10 ks PC 286 AT s barevnými monitory propojenými do sítě NOVELL.
Škola získala právní subjektivitu, nadřízeným orgánem se stal ŠÚ Vsetín.
Slavnostní večer ke 40. výročí založení školy (18. 10. 1991). Mezi čestnými hosty byli zástupci ŠÚ Vsetín - Mgr. J. Sláma, ředitel podniku Tesla Rožnov Ing. R. Sýkora, místostarosta Rožnova p. R. Ing. J. Konvičný.
Připraven nový studijní obor "elektronické počítačové systémy".
Při autonehodě dne 21. 2. 1992 tragicky zahynuli dva žáci školy - Martin Ligus a Marta Dorňáková.
Dokončena výstavba spojovacího koridoru mezi budovou školy a sportovní halou.
Žáci čtvrtého ročníku poprvé zpracovávali ročníkovou maturitní práci.
Žák prvního ročníku R. Špetík se stal úspěšným řešitelem oblastního kola matematické olympiády.
Připraven nový studijní obor: "technická administrativa - zaměření elektrotechnika".
Žák prvního ročníku J. Pončík se stal úspěšným řešitelem oblastního kola fyzikální olympiády.
ČSI vedená Olgou Hofmanovou nenašla v řízení školy vážnější nedostatky.
Skupina 15 studentů pod vedením Mgr. D. Vejmelkové uskutečnila desetidenní návštěvu německé střední školy v Leopoldshöhe a skupina deseti německých studentů v čele s ředitelem školy Dr. G. Stanzelem a B. Wittychovou návštěvu oplatila.
Rekonstrukce prostor technických laboratoří a vytvoření odborných učeben AutoCADu a DTP. Vedoucí P. Klívar.
Student M. Bek obsadil 2. místo v oblastním kole Olympiády českého jazyka.
Návštěva ředitele odborné školy z německého Detmoldu H. Lindaua.
Počátek odborné spolupráce v německých zemích.
Návštěva dvou pedagogů z Technical college z dánského Aalborgu Kaje Thyba a Pera Krogsgaarda.
Ve školním roce 1995/96 nebyly otevřeny 1. ročníky z důvodu přechodu na devítiletou povinnou školní docházku na základních školách.
Návštěva dvou pedagogů z BBF Detmold ze Severního Porýní-Westfálska Norberta Furmana a Ralfa Vinkeho.
Uzavřena smlouva o spolupráci se společností TESLA SEZAM.
Založen středoškolský klub organizující aktivity žáků ve volném čase, vedoucí Mgr. J. Štrunc.
Zateplena a opravena střecha školní budovy.
Skupina dvanácti studentů vedená Mgr. D. Gregorovou navštívila střední školu v Leopoldshöhe.
Studenti J. Cápík a J. Pončík se stali úspěšnými řešiteli oblastního kola fyzikální olympiády.
Student R. Špetík obsadil první místo v celostátním kole SOČ v kategorii elektronika a výpočetní technika. Věcnou cenu - radiomagnetofon - věnoval dětskému domovu Domino v Plzni.
Slavnostní večer k 45. výročí založení školy (22. 11. 1996). Vydán almanach.
V jubilejním roce má škola 480 žáků v 17 třídách. Pracuje zde Sdružení rodičů vedené panem P. Porazilem. Na škole působí Českomoravský odborový svaz pracovníků školství (předseda Ing. K. Bok).
V únoru navštívili školu učitelé a studenti z Leopoldsldshöhe (lyžařský kurz v Javornících), o měsíc později byli našimi hosty učitelé a studenti z Detmoldu (projekt Elektronická kostka).
V červnu vycestovala skupina dvanácti studentů a dvou pedagogů do Detmoldu (projekt Logická sonda).
Uskutečnil se zájezd studentů do Londýna.
V únoru uspořádala škola celostátní konferenci Perspektivy elektroniky pro učitele elektrotechnických předmětů středních škol.
Žáci 4. ročníku absolvovali testy Kalibro a Sonda MATURANT 98 s velmi dobrými výsledky.
Bylo započato s přístavbou školní kuchyně a jídelny.
Žáci z družební školy v Leopoldshöhe spolupracovali s našimi žáky na projektu Mladé cesty v Evropě. Projekt byl podporován Nadačním fondem Roberta Bosche - vedoucí Mgr. D. Gregorová.
Asociace středoškolských klubů zorganizovala setkání české a slovenské mládeže.
V květnu se ředitel školy Ing. František Kandrnal zúčastnil semináře s názvem Nové informační technologie ve vzdělávání v Ballymeně v Severním Irsku.
Proběhla Sonda MATURANT 99 s velmi dobrými výsledky našich žáků.
K 1. září byla uvedena do provozu modernizovaná školní kuchyně a jídelna. Kapacita kuchyně je 580 hlavních jídel, kapacita jídelny 125 míst.
Míra vyučovací povinnosti se snížila na původních 21 hodin.
Ředitel školy se zúčastnil v Terezíně česko-německého setkání škol zapojených do projektu Mladé cesty v Evropě.
Mgr. Dagmar Gregorová absolvovala odborný EU seminář na VŠ v Askovu v Dánsku.
V červnu proběhlo na naší škole celostátní kolo 22. ročníku soutěže SOČ, část prostředků na organizaci soutěže poskytl družební podnik TESLA SEZAM.
V říjnu proběhla na škole inspekce za účasti inspektorů L. Kolmana, V. Víchové, a O. Novotné. Škole byly vytknuty drobné nedostatky.
Výchovně vzdělávací práce byla hodnocena jako velmi dobrá.
Bylo přijato 9 nových pedagogů.
Žákyně 4. ročníku P. Jurčová obsadila 1. místo v mezinárodní soutěži Rund um die Ostsee - konzultant Mgr. Dana Vejmelková.
V listopadu pobývala na naší škole skupina dvanácti německých studentů z družební školy v Detmoldu, vedoucí R. Vinke a E. Kirch - americký učitel z Atlanty. Pracovali společně s našimi žáky na projektu měření fotovoltaických článků. Žáky připravovali Ing. Karel Bok a Ing. Pavel Kulišťák.
Pedagogové naší školy Ing. E. Malcher a PhDr. E. Fabianová byli oceněni ŠÚ Vsetín jako jedni z nejlepších učitelů na Valašsku.
V únoru se konal 2. celostátní dvoudenní seminář Perspektivy elektroniky pro učitele elektrotechnických předmětů středních škol.
Třináct nejlepších ročníkových maturitních prací bylo oceněno z prostředků družebního podniku TESLA SEZAM a rodičovského sdružení.
V březnu se skupina dvanácti žáků pod vedením Ing. K. Boka a Ing. J. Cába zúčastnila týdenního pobytu v družební škole v Detmoldu. Pracovali na projektu Řízení nitinolového robotu.
Na přelomu května a června proběhly maturitní zkoušky v oborech EPS, SLE, TAE. 70 % absolventů si podalo přihlášky na VŠ - převážně technického směru.
V červnu byl pořádán kurz vakuové techniky.
Od 1. 7. 2001 přechází naše škola pod nového zřizovatele - Krajský úřad Zlín.
K 1. 9. 2001 byla ukončena přestavba školní počítačové sítě na verzi Novell 5.1. Ve čtyřech počítačových učebnách je žákům k dispozici 64 strojů typu P200 a výše. Síť je připojena do internetu bezdrátovou linkou s přenosovou rychlostí 160 kb/s.
Ve dnech 5. 10. a 6. 10. proběhly oslavy padesátého výročí školy. K této příležitosti byl vydán almanach.
K motivaci talentovaných techniků z řad žáků školy vyhlásil družební podnik TESLA SEZAM soutěž o nejlepší elektrotechnický výrobek.
V jubilejním roce má škola 487 žáků v šestnácti třídách.
Na domově mládeže je ubytováno 185 žáků. Rodičovské sdružení je vedeno panem Emilem Míčkem.
Na škole je organizován ČMOS (předsedkyně A. Konečná).
Mimoškolní činnost žáků podporuje ASK v čele s Mgr. J. Štruncem.
V červenci a srpnu byl komplexně přestavěn topný systém ve školní budově a ve sportovní hale.
12. 9. se SPŠE Rožnov p. R. stala příspěvkovou organizací Zlínského kraje.
Odbor školství Zlínského kraje připravil dokument Dlouhodobý záměr vzdělání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Zlínského kraje.
V březnu byl organizován 3. ročník celostátního semináře Perspektivy elektrotechniky.
Byla obnovena spolupráce školy se SPŠE Piešťany.
Ve sportovní hale byla prosklená severní stěna vyměněna za cetrisovou s izolací.
Naše škola se nepřipojila ke stávce učitelů 1. 9.
Pokračovaly debaty k návrhu školského zákona.
Byl zaveden nový učební obor: "elektrotechnika - zpracování informací".
Škola byla oceněna za vedení jednoho z patnácti nejlepších projektů v rámci Nadace Roberta Bosche za loňský rok.
Dubnové stávky učitelů se zúčastnila většina zaměstnanců.
Dále probíhala rekonstrukce sportovní haly.
Po 28 letech působení na naší škole odešla do důchodu paní Ludmila Pápolová, zástupkyně ředitele pro hospodářské věci.
Byl přijat nový školský zákon, zavádějící mimo jiné i rámcové vzdělávací programy místo učebních osnov.
Proběhla výměna žáků mezi naší školou a SPŠE Piešťany.
Pokračovala spolupráce s firmou SENSIT-HOLDING, s.r.o., a firmou SOLARTEC, s.r.o.
Dne 3. ledna zemřeli dva dlouholetí pracovníci školy: Ing. Karel Mizera a Ing. Josef Uher.
V březnu se uskutečnil 4. celostátní seminář Perspektivy elektrotechniky.
Proběhl kurz vakuové elektrotechniky.
V červnu u nás byli na výměnném pobytu studenti a učitelé z družební školy v Detmoldu.
Ke svému závěru se přiblížila realizace mezinárodního vzdělávacího projektu E-learningový kurz techniků vážení, podporovaného z evropského programu Leonardo.
Bylo vybudováno školní parkoviště a provedena generální oprava střechy na domově mládeže a generální oprava cvičebního sálu sportovní haly.
V součinnosti se Zlínským krajem a SPŠE Piešťany podala škola k Evropské unii projekt zaměřený na úspory tepelné energie.
K 1. 7. došlo ke sloučení SPŠE Rožnov p. R. s SOU Rožnov p. R. pod společným názvem Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel.
Vydán almanach k 55. výročí založení školy.
Základní odborná škola při n.p. Tesla Rožnov p.R. zahájila svou činnost výukou učňů oboru foukač technického skla ve školním roce 1951 -1952. Vznikla zároveň se Střední průmyslovou školou vakuové elektrotechniky, ke které byla také s teoretickou výukou přičleněna. V I. ročníku foukačů technického skla bylo tehdy 15 žáků.
Ve školním roce 1952-1953 bylo do I. ročníku foukačů technického skla nabráno 20 žáků a základní odborná škola měla již 2 třídy, tj. I. a II. ročník. Obor foukač technického skla byl tehdy oborem dvouletým.
Ve školním roce 1953 - 1954 bylo do I. ročníku FTS přijato 34 učňů, druhý ročník měl 15 učňů (5 učňů I. ročník nedokončilo a z učebního poměru odešlo).
V lednu školního roku 1954 - 1955 přešla základní odborná škola k národnímu podniku Tesla Rožnov a byla přejmenovaná na Základní učňovskou školu při n.p. Tesla Rožnov v Rožnově p/R. Škola je vedena a řízena oddělením výchovy kádrů a má pouze 1 interního učitele, který je zároveň vedoucím teoretické výuky a je zaměstnancem n.p. Tesla.
V I. ročníku foukačů technického skla je 20 žáků, ve II. ročníku 29 žáků. Škola vyučuje učně n.p. Tesla Rožnov, Tesla Vrchlabí, Výzkumného ústavu vakuové elektrotechniky a Tesly Vršovice. Teoretická výuka je zajišťována jedním interním učitelem, dvěma učiteli z průmyslové školy vakuové elektrotechniky a čtyřmi externími učiteli ze závodu.
Ve školním roce 1955 - 1956 je přijato do I. ročníku foukačů technického skla pouze 13 žáků, II. ročník dokončuje 20 žáků.
Ve školním roce 1956 - 1957 je v I. ročníku FTS 19 žáků, II. ročník dokončuje pouze 11 žáků.
Ve školním roce 1957 - 1958 měl I. ročník FTS 20 učňů, II. ročník dokončilo všech 19 foukačů technického skla. V tomto školním roce byl otevřen také I. ročník mechaniků vakuových zařízení a ze všech shora uvedených závodů bylo přijato 26 učňů pro tento nový obor. Škola přijímá ze závodu další čtyři externí učitele.
Školní rok 1958 - 1959 je poznamenán další změnou v učňovském školství v Rožnově. Závodní učňovská škola při n.p. Tesla Rožnov je zrušena, u n.p. Tesla zůstává pouze učňovské středisko, které zajišťuje praktickou výuku učňů ve svých dílnách. Teoretickou výuku zajišťuje nově zřízená učňovská škola v Rožnově p/R, která zajišťuje rovněž teoretickou výuku pro učně nově zřízeného učňovského střediska n.p. MOP Rožnov p/R (dnes Loana). Tato nová škola je řízena KNV Gottwaldov, jejím ředitelem byl jmenován p. Lišaník. Jako interní učitelé nastupují pro předměty kovo-oborů p. František Jurčaga a pro všeobecně vzdělávací předměty p. Josef Ječmének. Ostatním předmětům vyučují u oborů FTS, MVZ, zámečník pro výrobu a montáž průmyslových výrobků, pletař a šička-řetízkovačka jen externí učitelé z obou závodů: 7 z n.p. Tesla Rožnov a 7 z n.p. MOP Rožnov. Chemii a tělesnou výchovu dívek vyučuje profesor PŠVE J. Hadač. Škola má 6 I. ročníků, 3 II. ročníky a 1 III. ročník, celkem 10 tříd včetně elokované třídy šiček a pletařek v Bystřici pod Hostýnem, kde je třídním učitelem p. Jaroslav Dostal. Počet žáků 211.
Po měsíci působení na škole odchází ke splnění pres. vojenské služby p. Fr. Jurčaga a místo něho přichází na školu p. Karel Urbášek. Od září 1958 do prosince 1958 pracuje na škole jako hospodář p. Věra Nohavicová, 1. prosince 1958 nastupuje na její místo p. Anna Minarská.
Od 1. února 1959 nastupuje na školu další interní učitel předmětů kovo a elektro p. Jan Špatenka. V té době má škola k dispozici 2 učebny v internátě n.p. Tesla, další učebnu a kancelář (která slouží jako sborovna i ředitelna) v druhém dřevěném vojenském baráku. Vedle těchto 2 místností, které slouží škole, je v dřevěném baráku šatna a sklad oddílu kopané n.p. Tesla a další místnosti, kterých používá oddělení propagace. Od n.p. Tesla dostáváme příslib dalších prostor v tomto dřevěném baráku.
Takto by se dalo velice stručně charakterizovat učňovské školství v Rožnově p/R v jeho začátcích.
Grafický návrh: P. Fuchs, L. Hapl; HTML a CSS: J. Kudrik, L. Hapl; PHP a MySQL: M. Orlík, L. Hapl| Přihlášení do Administrace