1. Projekt přeshraniční spolupráce vzdělávání CISCO a FPGA
období 2010/2011: 2. uskutečnění
období 2009/2010: 1. uskutečnění
2. Projekt PROGRAMOVÁNÍ MODERNÍCH JEDNOČIPOVÝCH MIKROPOČÍTAČŮ VE VYŠŠÍCH PROGRAMOVACÍCH JAZYCÍCH
3. Projekt MEMRISTIVNÍ, MEMKAPACITIVNÍ A MEMINDUKTIVNÍ SYSTÉMY: ZÁKLADNÍ VÝZKUM, MODELOVÁNÍ A SIMULACE, GAČR P102/10/1614
V období podzimu roku 2010 byl poprvé v historii SŠIEŘ Rožnov p. R. a SPŠE Piešťany zrealizován výměnný studijní pobyt žáků zaměřený na výpočetní a síťové technologie. Vzhledem k tomu, že byla tato akce úspěšná, zopakovali jsme ji na podzim roku 2011 v podobném duchu jako v roce loňském. Vybraní žáci SŠIEŘ, zapojení do programu Cisco Networking Academy, opět vyrazili na studijní pobyt na partnerskou školu do Piešťan – a to v období 7. 11. – 11. 11. 2011. Stejně jako v loňském roce byl jejich pobyt zaměřen na prohlubování znalostí a dovedností v oblasti počítačových sítí a poznávání kultury sousední země. Akce se tentokrát zúčastnilo celkem 11 žáků SŠIEŘ (3. a 4. ročníků). Žáci z partnerské školy v Piešťanech na naši školu zavítali v období od 21. 11. – 25. 11. Studijně byl jejich pobyt zaměřen na poznávání technologií hradlových polí a programování mikrokontrolérů. Akci finančně zastřeší ASK (Mgr. J. Štrunc) a po odborné stránce Ing. L. Hapl, Ing. J. Král (SŠIEŘ) a Ing. J. Tříska a kolektiv (SPŠE).
Obrazový záznam z akce je k dispozici ve fotogalerii.
V Rožnově p.R., 3. 12. 2011 | Ing. Lukáš Hapl |
Přesně po roce od zrození nápadu zrealizovat tematicky zaměřenou akci výměnného pobytu našich žáků na partnerské SPŠE Piešťany a žáků ze SPŠE Piešťany na naší SŠIEŘ je možno s potěšením konstatovat, že se akce podařila nejen naplánovat a zdárně uskutečnit, ale že skutečně splnila stanovené vzdělávací cíle. Naši žáci, kteří vytrvali v programu Cisco akademie při LCNA Piešťany, získali certifikáty CCNA 1. Žáci partnerské SPŠE Piešťany absolvovali intenzivní kurz programování FPGA v jazyce VHDL v rozsahu cca 20 hodin a získali potvrzení o absolvování tohoto kurzu.
Akce měla dopady i na obohacení vzdělávacího kurikula obou škol. SŠIEŘ Rožnov p. R. se v průběhu akce zařadila po bok Cisco akademií v ČR a SPŠE Piešťany začíná zpracovávat učební plány a metodiku pro výuku hradlových polí. Spolupráce obou škol bude tedy nadále pokračovat, dále se rozšíří a ještě více upevní.
Za zdárný průběh celého projektu je zapotřebí poděkovat vedení obou škol a dále jmenovitě Ing. Třískovi a jeho zainteresovaným kolegům ze SPŠE Piešťany, Ing. Jiřímu Královi za uskutečnění výuky programování hradlových polí FPGA v jazyce VHDL pro žáky SPŠE Piešťany, Mgr. Jaromíru Štruncovi za organizaci volnočasových aktivit a poskytnutí finanční podpory z prostředků ASK.
O této akci je zmínka také v:
An official Newsletter of Cisco Networking Academy Program in the Slovak Republic na straně 6.
Piknik: ČESKO-SLOVENSKÝ studentský časopis na stranách 3 a 4
Univerzita obrany: seminář CISCO
V Rožnově p.R., 17.11.2010 (aktualizováno 14.4.2011) | Ing. Lukáš Hapl |
V říjnu 2010 byla oficiálně zahájena druhá fáze realizace projektu výměnného vzdělávacího pobytu se zaměřením na síťové a výpočetní technologie. Projekt je realizován pod záštitou Středoškolského klubu ASK ČR. Na tento měsíc byl také naplánován výjezd našich žáků 4. ročníků, kteří setrvali v programu Cisco akademie, na partnerskou školu v Piešťanech, aby zúročili své dosavadní teoretické poznatky z oblasti síťových technologií při praktických laboratorních cvičeních na síťových prvcích Cisco. Týdenní výjezd našich žáků do Piešťan byl termínově stanoven na 18. 10. - 22. 10., žáci partnerské SPŠE Piešťany naši školu navštívili v období 8. 11. - 12. 11. Kolegové ze SPŠE Piešťany pro naše žáky po dobu jejich pobytu na Slovensku připravili následující program. Pro období pobytu žáků SPŠE Piešťany na SŠIEŘ v Rožnově p. R. byl připraven tento program. Oproti plánovanému harmonogramu došlo k mírnému zpoždění při realizaci některých činností 2. fáze projektu (pobyt žáků SPŠE Piešťany v Rožnov p. R.), což bylo zapříčiněno delší dobou rekonstrukce hlavní budovy SŠIEŘ a také nečekaným zařazením maturitní generálky státních maturit do harmonogramu činností školy v měsíci říjnu.
Výjezd žáků SŠIEŘ Rožnov pod Radhoštěm na SPŠE Piešťany
Nutno podotknout, že si naši žáci vedli ve specializovaných laboratořích SPŠE v Piešťech nad očekávání dobře. Důkladně si procvičili konfiguraci aktivních síťových prvků Cisco a své úsilí završili absolvováním závěrečných praktických zkoušek. Kromě vzdělávání v oblasti sítí na naše žáky čekal výlet na Čachtický hrad nebo divadelní představení v piešťanském Domě umění. Nyní naše žáky ještě čeká dokončení studia teorie v kurzu CCNA 1 a absolvování testů z oblasti teorie v rozsahu kurzu CCNA 1, což je naplánováno na období příjezdu žáků SPŠE Piešťany do Rožnova na SŠIEŘ. Tím bude jejich vzdělávání v této oblasti zakončeno. Prohlédněte si také fotodokumentaci z výjezdu našich žáků do Piešťan.
Příjezd žáků SPŠE Piešťany na SŠIEŘ v Rožnově p. R.
Žáci studijní skupiny SPŠE Piešťany po příjezdu do Rožnova p. R. nejprve zregenerovali své síly a s vervou se pustili do vzdělávání v oblasti programování hradlových polí FPGA v jazyce VHDL. Kurzy lektorovali Ing. Lukáš Hapl (úvod do hradlových polí a jazyka VHDL) a Ing. Jiří Král (aplikace na FPGA ve VHDL). Paralelně s výukou studijní skupiny z Piešťan probíhala výuka studijní skupiny složené z těch žáků naší školy, kteří se zúčastnili výměnného pobytu v Piešťanech v rámci vzdělávání v kurzu CCNA 1, programu Cisco akademie. Jejich výuku lektoroval (stejně jako v případě pobytu této skupiny v Piešťanech) Ing. Tříska z LCNA při SPŠE Piešťany. Tito žáci pod jeho vedením dokončili vzdělávání v kurzu CCNA 1.
Žáci piešťanské SPŠE se v průběhu týdne také seznámili s prostředím školy, Rožnovem a jeho okolím, se svými partnery ze SŠIEŘ si zahráli bowling, zavítali do Technického muzea Tatra Kopřivnice a podnikli výlet do Štramberku. Při výletu je doprovázel Mgr. Jaromír Štrunc. Ubytování měli žáci zajištěno na jednom z domovů mládeže při SŠIEŘ, kde na ně čekalo další sportovní vyžití. Na akci se finančně spolupodílela ASK, stejně jako v případě výjezdu našich žáků do Piešťan.
K dispozici je samozřejmě fotogalerie zachycující právě okamžiky pobytu studijní skupiny ze SPŠE Piešťany během vzdělávacích i volnočasových aktivit.
V Rožnově p.R., 17.11.2010 | Ing. Lukáš Hapl |
Dne 11.2. 2010 byla oficiálně zahájena první fáze realizace projektu výměnného vzdělávacího pobytu se zaměřením na síťové a výpočetní technologie. Započali jsme tím plánovanou výuku 19 studujících třetích ročníků na naší škole, kteří se do projektu přihlásili. Účastníci kurzu byli formálně zaregistrováni do programu Cisco akademie jako frekventanti střediska LCNA v Piešťanech. Studující se prostřednictvím videokonference seznámili se svým lektorem, Ing. Třískou z LCNA při SPŠE v Piešťanech a zároveň získali přístup k výukovým materiálům s obsahem kurzu CCNA Exploration 1. Formální část vzdělávání těchto devatenácti studujících bude pravidelně probíhat každé pondělí v čase od 15:00 do 17:00 hodin a to až do konce tohoto (2009/2010) školního roku. Dokladem toho, že síťové technologie nejsou výhradně mužskou záležitostí, je i zájem ze strany děvčat. Nyní již zbývá všem těmto studujícím popřát mnoho studijních úspěchů a také vlastní potěchu ze studované problematiky!
V Rožnově p.R., 12.2.2010 | Ing. Lukáš Hapl |
Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm (dále SŠIEŘ) dlouhodobě udržuje kontakt se svou partnerskou organizací Strednou priemyselnou školou elektrotechnickou Piešťany (dále SPŠE). Kontakt neudržuje jen vedení obou škol, ale v odborné rovině samozřejmě také pedagogové obou školských zařízení. Ke spolupráci patří i tradiční výměnné studijní pobyty žáků. Poslední taková studijní výměna proběhla ve školním roce 2007/2008 za finanční podpory Asociace středoškolských klubů. Díky těmto vazbám, kontaktům a aktivitám se v polovině září tohoto roku zrodila myšlenka v hlavách dvou pedagogických pracovníků, Ing. Lukáše Hapla ze SŠIEŘ a Ing. Jaromíra Třísky ze SPŠE, uskutečnit další, specificky a svým způsobem i unikátně zaměřené výměnné vzdělávací kurzy pro žáky obou škol. Specifičnost a unikátnost je dána především samotnou náplní, formou a časovým rozvržením zamýšlených výměnných kurzů. Piešťanská průmyslovka, jež je jedním z nově vzniklých lokálních školicích středisek LCNA (Local CISCO Networking Academy) na Slovensku, by pod taktovkou Ing. Třísky proškolila rožnovské žáky 3. ročníků oborů EZI a EPS v oblasti poznávání počítačových sítí podle formálních pravidel CISCO akademie s možností získání certifikátu CCNA (Cisco Certified Network Associate) Exploration 1 (základy síťových technologií). Recipročně se pro zúčastněné žáky piešťanské průmyslovky v Rožnově nabízí možnost vzdělávání v oblasti hradlových polí, diagnostiky PC s využitím vyšších programovacích jazyků nebo získání praktických dovedností v oblasti pájení SMD součástek. Kromě Ing. Třísky (LCNA) a Ing. Hapla (diagnostika PC) budou do záměru zapojeni i další odborní učitelé obou škol. Oblast hradlových polí zastřeší Ing. Jiří Král, práci s SMD součástkami pan Pavel Michlíček z dílen odborné praxe SŠIEŘ. Vedení obou škol tento záměr podporuje, o čemž svědčí zdárně probíhající jednání mezi vedeními škol i mezi jejími pracovníky do tohoto projektu zainteresovanými. Záměr v měsíci říjnu prošel pedagogickou poradou a o jeho uskutečnění bylo informováno také Sdružení rodičů a přátel školy při posledním oficiálním jednání ve škole v listopadu 2009. Zástupci SŠIEŘ v čele s Ing. Bohuslavem Kuříkem, Ing. Jiřím Králem a Ing. Lukášem Haplem také podnikli dne 16.11.2009 služební cestu do Piešťan, kde se setkali nejen s vedením Stredné priemyselné školy elektrotechnické a lektory CNAP, ale také s regionálním manažerem CISCO pro Slovenskou republiku, panem doc. Jakabem, a to při příležitosti slavnostního vyřazení prvních absolventů piešťanského školicího střediska LCNA na SPŠE v Piešťanech. Z jednání vyplynulo, že návrh na zrealizování kurzu, jehož konkrétní obsah je nastíněn v dalším textu, má i na těchto místech, jak se říká "zelenou".
Informace o kurzu pro žáky SŠIEŘ Rožnov p. R.
Samotný kurz CCNA Exploration 1 bude rozdělen na dvě části (fáze). Cílem první části bude zvládnout teoretické základy problematiky počítačových sítí a cílem druhé bude získat praktické zkušenosti se zapojováním síťových prvků CISCO do počítačové sítě. První část výuky vybraných a do kurzu CCNA přihlášených žáků 3. ročníků rožnovské střední započne již ve druhém pololetí školního roku 2009/2010, tedy již v únoru 2010 a potrvá do konce školního roku. Výuka bude probíhat prostřednictvím internetu s využitím videokonference a e-learningových metod výuky. Výuku bude řídit lektor z Piešťan a na její průběh bude dohlížet pedagogický pracovník naší školy. Po ukončení první části kurzu se v průběhu začátku následujícího školního roku – 2010/2011 účastníci kurzu vypraví do laboratoří partnerské školy v Piešťanech, aby nabyli praktických dovedností, což je také cílem již zmiňované druhé část kurzu. Po zdárném dokončení obou částí kurzu pak budou mít tito žáci možnost absolvovat standardizované testy určené pro CCNA Exploration 1, po jejichž úspěšném vykonání absolventi získají celosvětově uznávaný certifikát CCNA 1. Jistě nebude od věci poznamenat, že kurzy CCNA jsou v rámci takto pojaté rozšiřující výuky v mnoha školicích centrech placeny účastníky kurzu. Naše partnerská škola však našim žákům nabídne kurz CCNA zdarma. Plánovaná kapacita kurzu je 10-15 žáků 3. ročníků (ve školním roce 2010/2011, na kdy je naplánováno laboratorní cvičení ke kurzu na partnerské SPŠE, se bude jednat již žáky 4. ročníků) oborů EPS a EZI s prokazatelným zájmem o problematiku počítačových sítí a znalostí anglického jazyka (materiály i zkušební testy z počítačových sítí jsou díky mezinárodní jednotnosti a platnosti koncipovány v anglickém jazyce).
Konkretizace odborné náplně kurzu CCNA Exploration 1 - Základy síťových technologií
Výběr a přihlášení žáků ke kurzu
Proč je kurz omezen právě na žáky 3. ročníků? Charakter a náročnost kurzu vyžadují jistou přípravu jazykovou a odbornou. Pro úspěšné zahájení a zdárné dokončení kurzu musí žáci ovládat anglický jazyk a zvládat překlad krátkých odborných anglicky psaných textů do mateřského jazyka, včetně následného porozumění. S tím souvisí i požadovaná odbornost (zvládnutí matematiky na úrovni minimálně 2. ročníku SŠ, zvládání operací na množině binárních čísel interpretovaných i v hexadecimální soustavě), se kterou žáci do kurzu vstupují. Vzhledem k tomu, že teoretická část kurzu začíná v druhé polovině školního roku 2009/2010 a cvičení budou pokračovat v první polovině školního roku 2010/2011, jako nejvhodnější účastníci kurzu se jeví především žáci 3. ročníků, a to pouze takoví, kteří výše uvedené požadavky na vědomosti a dovednosti splňují. Při velkém zájmu bude případně proveden další výběr na základě testů z oblasti informatiky a anglického jazyka. Výběr žáků právě 3. ročníků je opodstatněný a je založen na faktu, že žáci 1. a 2. ročníků ještě nebudou mít v polovině školního roku osvojeny potřebné vědomosti pro zahájení kurzu a žáci 4. ročníků by se pro změnu zase v dalším školním roce již nemohli zúčastnit laboratorních cvičení na partnerské škole v Piešťanech, neboť by již v té době nebyli žáky školy. Z tohoto pohledu se jeví jako vhodné kurz koncipovat pro žáky 3. ročníků od poloviny školního roku s tím, že jeho dokončení proběhne v době, kdy budou žáky 4. ročníků, přičemž kurz jim nezasáhne do náročných příprav na maturitní zkoušku. V období před vánočními prázdninami tedy proběhne informování žáků 3. ročníků oboru EZI a EPS o možnosti přihlásit se do programu CNAP, kurzu CCNA Exploration 1 na naší škole. V první polovině ledna 2010 se uskuteční závazné přihlašování do kurzu a v případně příliš velkého zájmu ze strany žáků bude proveden výběr těch nejlepších a nejvíce motivovaných. Pro snadnější orientaci v plánu akce jsme pro vás připravili časový harmonogram v grafické podobě.
V rámci akce se počítá s finanční pomocí Asociace středoškolských klubů, jejímž členem naše škola je.
Celkový předpokládaný přínos akce
Přínos kurzu pro naše žáky by bylo možno deklarovat následovně:
V Rožnově p.R., 18.11.2009 | Ing. Lukáš Hapl |
vznikl v rámci rozvojového programu MŠMT Projekty škol.
Cílem tohoto projektu je zachytit důležitý trend, který se začíná prosazovat v oblasti moderních jednočipových mikropočítačů. Pro splnění tohoto cíle bylo potřeba zásadním způsobem inovovat technické prostředky výuky a modernizovat vybavení počítačové učebny.
Příslušná učebna byla vybavena výkonnou výpočetní technikou a vývojovými kity s jednočipovým mikropočítačem ATmega 2560, který je v současné době nejmodernějším a nejvýkonnějším procesorem z této řady.
Každý žák má k dispozici počítač v konfiguraci:
Samozřejmostí je síťové propojení všech počítačů a rychlý přístup na internet.
Každý žák, který absolvuje tento výukový program, bude schopen programovat jednočipové mikropočítače řady i8051 a ATmega v programovacích jazycích assembler a C.
Tato výuka je plně zahrnuta do osnov oboru 26-41-M/002 ELEKTROTECHNIKA se zaměřením na zpracování informací.
Počínaje kalendářním rokem 2010 je škola zapojena do grantového projektu základního výzkumu GAČR P102/10/1614 "Memristivní, memkapacitivní a meminduktivní systémy: základní výzkum, modelování a simulace".
Učitel odborných předmětů Ing. Zdeněk Biolek, Ph.D. se v rámci projektu GAČR P102/10/1614 podílí na vývoji nové verze simulátoru elektrických obvodů Micro-Cap. Je spoluautorem unikátních modelů memristoru, memkapacitoru a meminduktoru, které jsou začleněny do nové verze tohoto komerčního simulátoru. Díky tomu získala škola bezplatný upgrade na připravovanou verzi Micro-Cap 10.
Program Micro-Cap je vyvíjen americkou firmou Spectrum Software. Jde o celosvětově rozšířený program, který je využíván takovými institucemi jako např. NASA, Philips nebo General Motors.
Na škole je program používán pro výukové účely již od roku 1993 (tehdy ve verzi 3). V současné době se problematika simulace elektrických obvodů vyučuje v rámci předmětu PROGRAMOVÉ VYBAVENÍ ve 4. ročníku oboru vzdělávání ELEKTRONICKÉ POČÍTAČOVÉ SYSTÉMY.
Naše škola je zapojena do základního výzkumu memristivních systémů, který probíhá napříč průmyslovými i akademickými institucemi na celém světě. Stáhněte si PERIODIKUM UO BRNO a na straně 20 si přečtěte o výsledcích naší spolupráce s Katedrou elektrotechniky Fakulty vojenských technologií.
Objevitelé memristoru a memristivních systémů, Prof. Chua a Prof. Kang, pozvali náš řešitelský tým k prezentaci dosavadních výsledků na historicky třetí sympózium o memristivních systémech, které se letos konalo poprvé v Evropě, konkrétně na půdě Politecnico di Torino.
Referát o průběhu prezentace najdete na straně 21 periodika LISTY UNIVERZITY OBRANY .
Grafický návrh: P. Fuchs, L. Hapl; HTML a CSS: J. Kudrik, L. Hapl; PHP a MySQL: M. Orlík, L. Hapl| Přihlášení do Administrace