Na této stránce:
Metodičky prevence rizikového chování žáků se dne 23. 10. 2014 zúčastnily krajské konference  
Dne 16. 4. 2014 proběhlo v Zámku Napajedla za účasti představitelů Zlínského kraje ocenění osmnácti školních metodiků prevence z různých typů škol.
Mezi oceněnými byly i školní metodičky prevence naší školy Mgr. Miroslava Štibingerová a Ing. Jana Josefíková. Úspěch na poli prevence 
Fotografie si můžete prohlédnout ve FOTOGALERII.
Dne 25.2. 2014 třídám druhých ročníků zařídili učitelé besedu o drogách a závislosti na nich KompasOne. 
ŠKOLNÍ PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ
V březnu proběhl poslední blok besed v letošním roce, které se uskutečnily ve spolupráci s o.p.s. Renarkon. Téma přednášky bylo Sexualita, přednáška byla zaměřena na otázky věrnosti, lásky, partnerství, tolerance ve vztahu a na problematiku HIV/AIDS.
Tyto besedy se konají pravidelně každý školní rok a navazují tak na projekt Pět kroků z nevědomosti, zpracovaný a poprvé realizovaný ve školním roce 2008/09.
Jednotlivé aktivity tohoto programu jsou určeny žákům prvních až třetích ročníků. Pro každý ročník je vybráno jedno téma, první ročníky se zúčastnily zážitkového programu Vztahy v kolektivu a komunikace, druhé ročníky besedovaly na téma Drogy a třetí ročníky se dozvěděly spoustu důležitých informací na již zmíněné téma Sexualita.
Společnost Renarkon, o.p.s., která sídlí v Ostravě, poskytuje odborné sociální a psychosociální služby lidem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci v souvislosti s užíváním nealkoholových drog, nebo jsou touto situací ohroženi. Tato společnost se zároveň snaží předcházet svými programy, určenými školám, rizikovému chování vedoucímu ke vzniku drogového nebo jiného sociopatologického problému a zároveň minimalizovat jejich negativní sociální dopady.
V Rožnově p.R. 27.03.2013 | Ing. Jana Josefíková |
Přednášky bývají často nezáživné, přednášky Romana Povaly ale k takovým nepatří. Už když se ve dnech 17. ledna a 14. února 2013 postavil před posluchače, studenty vybraných tříd, bylo jasné, že následující minuty se nikdo nudit nebude.
Roman Povala má mimořádný dar zaujmout svým netradičním vypravěčským uměním i mimořádným množstvím příběhů, které studentům sází jeden za druhým a nenechá je ani na chvíli vydechnout. Má totiž z čeho čerpat. K drogám se sám dostal asi ve dvanácti letech, takže cesta, kterou ušel, je poměrně dlouhá. Vyprávěl o svých kamarádech, kteří neměli takové štěstí jako on a z drogové závislosti se nikdy nevymanili. Zcela otevřeně hovořili i o osudech přátel, které drogy zabily. On sám je jediný z původní party, který se závislosti zbavil. Dnes je otcem dvou dětí a se zápalem bojuje proti všem druhům závislostí.
Přednášky Romana Povaly jsou vždy nesmírnou pomocí pro školní metodiky prevence v boji se všemi závislostmi a mezi žáky mívají velmi dobrou odezvu.
Věřme, že zaseté zrnko povědomí o nebezpečí jakéhokoliv rizikového chování padne mezi žáky na úrodnou půdu.
V závěru naši žáci využili příležitosti a zahrnuli Romana řadou dotazů.
Akci zajišťovaly: Ing. Jana Josefíková, Mgr. Miroslava Štibingerová.
V Rožnově p.R. 21.02.2013 | Ing. Jana Josefíková |
V rámci plnění aktivit minimálního preventivního programu školy se žáci třídy ZI4.B zúčastnili 13. 12. 2012 exkurze do kontaktního centra Klíč na Vsetín. KC Klíč je zařízením, jehož činnost spočívá v poskytování služeb terciární protidrogové prevence. Provozuje svoji činnost od 15. 3. 1999 jako jediné zařízení svého druhu na Vsetínsku a ve vsetínském regionu sehrává velmi důležitou roli v síti zařízení zabývajících se prevencí drogových závislostí.
Kontaktní centrum Klíč je nízkoprahové zařízení určené pro včasnou intervenci, poradenství, zdravotní a sociální pomoc osobám a sociálním skupinám, užívajícím drogy nebo jejich blízkým. Činnost centra spočívá v přispívání ke změně rizikového životního stylu, socializaci, aktivizaci a poradenství určené osobám, pro které jsou námi poskytované služby přijatelnou formou pomoci v jejich situaci. Snahou zařízení je nabídnout uživatelům drog a jejich blízkým standardní služby poskytované kontaktním centrem a přizpůsobit je konkrétním potřebám klientů v daném regionu.
V rámci exkurze byli žáci seznámeni s činností kontaktního centra a jeho aktivitami, potom pracovníci centra besedovali s žáky o návykových látkách, především o jejich negativních účincích na lidský organismus a seznámili je s drogovou scénou v okrese Vsetín a blízkém okolí.
V Rožnově p.R. 21.12.2012 | Ing. Jana Josefíková |
V měsíci září 2012 probíhaly na škole adaptační kurzy pro všechny žáky prvních a některých druhých ročníků (z důvodu sloučení tříd). Cílem bylo usnadnit studentům přechod ze základní školy na střední školu a především nastartovat a prohloubit tvorbu třídního kolektivu a posílit interpersonální vztahy mezi studenty a třídním učitelem.
Adaptačního kurzu se zúčastnilo celkem 6 tříd spolu s třídními učiteli a školní psycholožkou. Na kurzu probíhaly interakční a psychologické hry za účelem stmelení kolektivu, navození pozitivní atmosféry ve třídě a integrace nově začleněných studentů do původního kolektivu.
Další fotografie z adaptačního pobytu najdete ve FOTOGALERII.
V Rožnově p.R. 22.10.2012 | PhDr. Andrea Bernátková |
Ve čtvrtek 22. 3. 2012 se třídy PS1, ZI1B, U1B a PK3 zúčastnily v kině Panorama přednášky O nemoci AIDS, sexu, lásce a věrnosti, kterou pořádala rožnovská Poradna pro ženy a dívky ve spolupráci s občanským sdružením ABATOP.
Přednáška trvala dvě hodiny a byla rozdělena do dvou částí. V první části se hovořilo obecně o nemoci AIDS, jejím vzniku a rozšíření po světě. Žáci byli seznámeni s burcujícími statistickými údaji ze světa i naší republiky, mluvilo se o rizikovém chování a možnostech přenosu viru HIV, který onemocnění AIDS způsobuje a samozřejmě také o prevenci. Ve druhé části přednášky se hovořilo o důvodech k věrnosti, lásce, osobní odpovědnosti a osobní volbě. Byla zmíněna i antikoncepce a přirozené plánování rodičovství. Kromě problematiky AIDS se přednáška dotýkala i dalších souvisejících problémů, např. promiskuity, drog, závislostí a pohlavních chorob. Přednáška byla velmi praktická, doplněná dataprojekcí a obohacená o příběhy skutečných lidí.
Celá akce byla žáky i vyučujícími hodnocena velmi dobře. Toto citlivé a aktuální téma bylo zpracováno netradičně, vhodně doplněno osobními zkušenostmi lektora, prokládáno humorem a nadsázkou, ale neuhýbalo před tvrdou realitou. Informace byly předávány nenásilně a lidsky a dokázaly zaujmout a udržet pozornost žáků.
Akci zajišťovala ing. Jana Josefíková
V Rožnově p.R. 30.3.2012 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 7. 3. 2012 se uskutečnil v tomto školním roce poslední blok besed s o.p.s. Renarkon Ostrava. Tyto besedy se konají pravidelně každý školní rok a tak navazují na projekt Pět kroků z nevědomosti, zpracovaný a poprvé realizovaný ve školním roce 2008/09.
První částí uskutečňovaného projektu byl prožitkový program pro první ročníky, který se konal v listopadu 2011 a byl zaměřen na téma Komunikace. Žáci si nacvičovali sdělování a přijímání negativní i pozitivní zpětné vazby, formulaci a obhajobu vlastního názoru, komunikaci v týmu a seznamovali se s novým kolektivem.
Druhé ročníky se zúčastnily v lednu 2012 diskuze na téma Droga a já, která se týkala osobních postojů k drogám, drogové legislativy, drogové scény a problémů souvisejících s drogami.
Pro třetí ročníky bylo zvoleno téma Sexualita, kde byly předmětem živých diskuzí otázky věrnosti, lásky, partnerství, tolerance ve vztahu a problematiky HIV/AIDS.
Obecně prospěšná společnost Renarkon poskytuje odborné sociální služby, určené lidem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci v souvislosti s užíváním nealkoholových drog, nebo jsou touto situací ohroženi. Svými aktivitami se Renarkon snaží předcházet rizikovému chování vedoucímu ke vzniku drogového problému a zároveň minimalizovat negativní sociální dopady spojené s užíváním nealkoholových drog.
Během své existence se Renarkon, o.p.s. vyprofilovala v jednu z největších nestátních neziskových organizací působících v oblasti prevence a léčby drogových závislostí v České republice.
Akci zajišťovala ing. Jana Josefíková
V Rožnově p.R. 13.3.2012 | Ing. Jana Josefíková |
V rámci plnění aktivit minimálního preventivního programu školy se žáci třídy E4.B zúčastnili exkurze do kontaktního centra Klíč ve Vsetíně.
Přečtěte si, co o exkurzi napsal jeden ze studentů:
Ve středu 7. prosince se žáci E4.B za pedagogického doprovodu zúčastnili exkurze do nízkoprahového kontaktního centra Klíč ve Vsetíně. Toto centrum je určeno především pro včasnou intervenci, poradenství, zdravotní a sociální pomoc osobám a sociálním skupinám, užívajícím drogy nebo jejich blízkým. Těžiště činnosti zařízení spočívá v přispívání ke změně rizikového životního stylu, socializaci, aktivizaci a poradenství určené osobám, pro které jsou poskytované služby přijatelnou formou pomoci v jejich situaci.
Samotné centrum je situováno v obytné oblasti mezi panelovými domy a sdílí jednu střechu s mateřskou školou. Není divu, že toto umístění nejednoho z nás zaskočilo. Dle slov pracovníků, kteří nás provázeli, však žádné výrazné problémy s okolím ještě nenastaly - především díky kvalitní prevenci. Těmito pracovníky byli Honza Dostál, který pracuje především jako terénní pracovník (streetworker) a Jakub Olšák, který působí v kontaktním centru Klíč jako vedoucí.
Exkurze započala rozdělením studentů do dvou skupin a následnou prohlídkou celého zařízení. Mohli jsme spatřit například kuchyňku, ve které si klienti centra za drobný poplatek mohou uvařit polévku, sklad kontaminovaného materiálu, relaxační místnost, zásobovací sklady, koupelnu, kde si mohou potřební vyprat a osprchovat se či tzv. „bazar“, ve kterém jsou k dispozici obnošené věci pro klienty zdarma.
Následovalo usazení do kruhu ve společenské místnosti, která byla pro tuto příležitost obohacena o větší množství židlí a tabuli s body přednášky, která vzápětí začala. Byli jsme seznámeni se základními cíli tohoto centra a s problematikou braní drog obecně. Následoval prostor pro otázky posluchačů, které byly zodpovězeny a posléze nastal čas tuto exkurzi ukončit. Centrum Klíč má otevírací doby každý pracovní den kromě čtvrtku od 10 do 12 hodin a od 13 do 17 hodin.
Martin Smílek, E4.B
Akci zajišťovala ing. Jana Josefíková
V Rožnově p.R. 21.12.2011 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 20. 10. 2011 se metodičky prevence rizikového chování žáků Mgr. Miroslava Štibingerová a Ing. Jana Josefíková zúčastnily V. krajské konference k primární prevenci rizikového chování, která se konala v aule ISŠ-COP Valašské Meziříčí. Konference proběhla pod záštitou Mgr. Josefa Slováka, radního Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu.
Tématem letošní konference byla specifika projevů asociálního chování - domácí násilí a sebepoškozování a jejich následné řešení. Program byl rozdělen do tří bloků, první z nich byl zaměřen na domácí násilí z pohledu intervenčního centra a policie České republiky, vysvětloval specifika domácího násilí a následnou práci s oběťmi. Hlavními přednášejícími tohoto bloku byly kpt. Mgr. Ditta Pokorná a Mgr. Jarmila Hasoňová. Druhý blok se zabýval specifickými projevy chování se zaměřením na sebepoškozování, deprese a následné ukázky kazuistik. Tuto část programu přednášela PhDr. MUDr. Taťána Šrámková, Ph.D. Závěrečný třetí blok byl věnován krátké prezentace o možném dotazníkovém šetření socioklimatu, který školám představila Mgr. Milena Mikulková. Závěrem měli účastníci možnost vyslechnout program a praktické ukázky fungování prevence a výchovného poradenství na ISŠ-COP.
V průběhu celé konference byla neustále zdůrazňována důležitost práce metodiků prevence, zvláště jejich působení na mládež v boji proti závislostem. Takováto setkání jsou také nezbytná pro výměnu zkušeností a nápadů.
V Rožnově p.R. 8.11.2011 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 26.9. vyjela třída paní učitelky Ulrychové ZI1A spolu se třídou paní učitelky Dobiášové PS1 na dvoudenní seznamovací pobyt do Hutiska –Solance. Ubytovali jsme se v areálu postaršího hotelu EURO a to v buňkách v pokojích po třech lidech.
O zajímavé aktivity se starala paní psycholožka, která pro nás vymyslela závody s golfovými míčky, "nositelskou" soutěž, ale i třeba běžnější hraní fotbalu a basketbalu.
Závěrem prvního dne bylo opékání špekáčků, pak jsme se přemístili do hotelu a seznamovali se sami. Na druhý den ráno nás čekala snídaně, po které následoval ještě jeden program paní psycholožky, který byl zaměřen spíše na znalosti a vědomosti. Potom už jsme se pomalu přesouvali na zastávku autobusu a odjeli k rožnovskému nádraží, kde jsme se rozloučili.
Podívejte se do FOTOGALERIE na některé momentky z našeho adaptačního pobytu.
V Rožnově p.R. 24.10.2011 | Jiří Juřica, ZI1A |
V dubnu a květnu se konaly v prvních ročnících sekce 16 besedy s ředitelem Městské policie panem Danielem Vašutem. Tato beseda není náhodná, navazuje na cílenou dlouhodobou spolupráci s Městskou policií v rámci plnění programu primární prevence sociálně patologických jevů.
Problematika probíraná na besedě se týkala činnosti policie, protidrogové prevence a závadného chování mládeže. Ředitel Městské policie zdůraznil mimo jiné také nutnost dodržování zásad bezpečnosti dopravního provozu při jízdě na kole, motocyklu a v autě na komunikacích. Upozornil zejména na nebezpečnost používání návykových látek před jízdou a právními důsledky vyplývajícími z jejich používání. Městská policie a PČR spolupracuje při provádění preventivních akcí zaměřených na podávání alkoholických nápojů mládeži, kontrolu jízdních kol (krádeže, špatné vybavení, přestupky), dodržování vyhlášky o některých omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, vykonává dohled nad sportovními a kulturními akcemi. Po besedě mohli žáci klást dotazy, ptát se na to, co je zajímá.
Jsme velmi rádi, že i přes vysokou zaneprázdněnost se snaží policie do škol chodit dělat instruktáž, poněvadž je to jedna z efektivních metod prevence kriminality mládeže.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 25.5.2011 | Ing. Jana Josefíková |
V měsících únoru a březnu proběhly ve druhých a třetích ročnících sekce 16 a ve vybraných třídách sekce 14 besedy s lektory o.p.s. Renarkon Ostrava. Druháci besedovali na téma Drogy a já a pro třeťáky byla v rámci preventivního programu Buď OK vybrána beseda na téma Sexualita.
Cílem besedy o drogách bylo poukázat na škodlivost drog, na vliv vrstevníků a party i na další důvody, proč začíná mladý člověk s drogami s důrazem na nežádoucí způsob trávení volného času. Lektoři s žáky hovořili o dělení tvrdých drog, jejich specifických účincích a zdravotních rizicích, dále zmiňovali legislativní rizika, choroby uživatelů drog, psychické nemoci a vliv braní drog na osobnost, přenosné choroby, vliv drog na nenarozené dítě, možné způsoby odmítnutí drogy. Zvláštní pozornost byla věnována marihuaně jako druhé nejběžnější droze, rizikům jejího užívání, účinkům marihuany na nezralý mozek a dalším negativním účinkům, otázce legalizace a tolik diskutované závislosti na marihuaně – „je to pravda nebo mýtus?“. Probíráno bylo i další neméně závažné téma: alkohol jako tvrdá, tolerovaná droga, její nežádoucí účinky, rizika, alkoholismus a jeho léčba, a můj život a alkohol.
Beseda o sexualitě byla zaměřena na témata věrnosti, lásky, partnerství a manželství, tolerance ve vztahu, problematiky HIV/AIDS, sexuálně přenosných chorob, antikoncepce a ochrany, nechtěného těhotenství, interrupce, partnerství a manželství, homosexuality a sexuálního násilí. Lektoři zpestřili besedy žákům zprostředkovanými životními příběhy a příklady, což je učinilo poutavějšími.
Akci zajišťovaly: Ing. Jana Josefíková, Mgr. Miroslava Štibingerová
V Rožnově p.R. 8.4.2011 | Ing. Jana Josefíková |
Pro kolektiv třídy EP1 byl dne 15.12. 2010 zorganizován dlouho očekávaný dopolední program. Tato třída se neúčastnila adaptačního pobytu v začátku školního roku, a tak měla možnost okusit podobné kolektivní aktivity, jaké na adapťáku zažila většina žáků prvních ročníků. Jednalo se především o aktivity směřující k sebevyjádření, komunikaci s druhými a aktivity podporující spolupráci v kolektivu. A to vše mohlo, díky ochotné spolupráci vychovatelek, proběhnout v prostředí klubovny Domova mládeže.
Věříme, že se školní psycholožce spolu s třídní učitelkou Mgr. Pavelkovou a především samotným žákům podařilo navodit příjemnou atmosféru, odpočinout si, pobavit se a z některých her také poučit. Budeme se těšit na případné další podobné akce se třídou.
Ve FOTOGALERII si prohlédněte fotky z programu.
V Rožnově p.R. 4.1.2011 | Mgr. Veronika Jedrzejczyková |
V listopadu se třídy E4.B a ME3 zúčastnily exkurze do kontaktního centra Klíč ve Vsetíně. Jedná se o nízkoprahové zařízení, které je určeno všem osobám ohroženým drogovou závislostí, nebo toto ohrožení pociťujícím. Klienty tedy nemusí být jen lidé závislí na drogách, ale také jejich rodiče, sourozenci, přátelé, spolužáci, blízcí .…
Fotky z exkurze najdete ve FOTOGALERII.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
Ohlasy žáků na exkurzi
V pondělí 1. 11. 2010 jsme měli jako třída E4.A tu čest navštívit Kontaktní centrum Klíč ve Vsetíně. Počasí nám přálo a cena vlaku z Rožnova nás pálila jen trochu a tak jsme se tedy obětovali. A nakonec to taky bylo dobře. Už zvenku budova působila příjemně a to asi i proto, že byla vedle školky. Uvnitř byly celkem tlusté zdi a jedny dveře měly dokonce šířku až 30 cm! To, co nás brzy více upoutalo, nebyla jen dobře upravená, barevná a několika sedačkami a židlemi vybavená hlavní místnost, ale především streetworker Pavlína se svou vizáží. Přednášela i spolu s vedoucím centra Kubou. Také nás provedli budovou a seznámili s jejich náplní práce. Tak jsme alespoň konečně pochopili, kolik práce mají tihle lidé a že to není jen nějaké to vyměňování jehel, ale především podpora pomoci a základních lidských potřeb.
Teď už víme lépe, že nejen otrhaní lidé, dredaři a další podobní této vizáže nemusí být drogově závislí, ale i ti, co vypadají stejně jako my nebo i ti, do kterých bychom to nikdy neřekli, také víme lépe, jak je pochopit, jak jim pomoci a hlavně jak je důležité tohle centrum, které pomáhá nejenom lidem drogově závislým, ale celé společnosti.
V Rožnově p.R. 19.11.2010 | Jan Tureček, E4.A |
Ve středu jsme s naší třídou navštívili protidrogové centrum Klíč. Klíč je nízkoprahové zařízení určené pro včasnou prevenci, poradenství a nejrůznější pomoc osobám či skupinám, které užívají drogy.
Hned ve dveřích nás uvítala milá zaměstnankyně tohoto centra, která se zároveň stala naší průvodkyní. Později se k ní přidal sympatický mladý muž, a tak mohlo začít seznámení se s objektem.
Nejdříve nás posadili do komunikační místnosti, kde nám ve stručnosti sdělili, v jakém zařízení se nacházíme. Po krátkém úvodním slovu nás instruktoři provedli celým areálem a popsali jednotlivé místnosti. Dále nás informovali o možnostech, které jejich klienti v centru mají. Když vyčerpali všechny informace, mohli jsme se ptát na vše, co nás zajímá.
V každém případě to byla zajímavá a poučná exkurze pro všechny zúčastněné.
V Rožnově p.R. 19.11.2010 | Roman Matyščák, ME 4 |
Žáci ZI 2.A a PS 1.B ve dnech 13.10 a 20.10.2010 opustili prostředí svých tříd, aby stmelili své kolektivy v klubovně občanského sdružení Most ve Valašském Meziříčí, a to v rámci teambuildingového programu pro třídu.
Pro naše žáky i pro nás je tento program zcela novou zkušeností, ale celkově můžeme říci, že všemi zúčastněnými je vnímán kladně. Žáci se v příjemném prostředí klubovny zapojili do aktivit zaměřených na třídní kolektiv, poznávání spolužáků, spolupráce s nimi, budování vzájemné tolerance a respektu. Lektoři Vaneta a Palo se snažili navodit přátelskou atmosféru doplněnou zábavnými hrami a aktivitami a také krátkými video ukázkami či prezentacemi. Žáci si na chvíli odpočinuli od zápřahu ve škole, o něco více se poznali a utužili vztahy se svými spolužáky a s touto novou zkušeností pak mohli opět zasednout do školních lavic.
Ve FOTOGALERII si prohlédněte fotky z programu.
Akci zajišťovaly Ing. Jana Josefíková a Mgr. Veronika Jedrzejczyková.
V Rožnově p.R. 26.10.2010 | Ing. Jana Josefíková |
Třídy P3.B a E3.B se dne 19.10.2010 zúčastnily besedy na téma holocaust. Pro třídu E3.B, která se v loňském školním roce zúčastnila exkurze v koncentračním táboře Osvětim, to bylo vhodné doplnění tématu o holocaustu. Lektoři, kteří tuto besedu realizovali, jsou pracovníci občanského sdružení Most z Valašského Meziříčí.
Žáci se dozvěděli důležité informace o historii antisemitismu zaměřené hlavně na období války a koncentrační tábory. Beseda byla velmi vhodně doplněna ukázkami dobových fotografií, skutečnými příběhy lidí zasažených antisemitismem a 2.světovou válkou. Zajímavý a hodně působivý byl i videoklip s komentářem pamětnice, která přežila koncentrační tábor. Žáci měli možnost zapojit se do besedy interaktivními zážitkovými prvky, což besedu výrazně zpestřilo.
Občanské sdružení Most realizuje přednášku o Holocaustu v rámci projektu „Centra vzdělávání a dialogu“ (reg. číslo: CZ.1.07/1.2.00/08.0161), pro který získali podporu Evropského sociálního fondu prostřednictvím MŠMT v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Cílem celého projektu je zvýšit u mladé české populace povědomí o závažnosti rasových předsudků a mechanismech jejich vzniku. Výchovné působení proti antisemitismu – této nejsetrvalejší zášti v dějinách lidstva – má přímý dopad také na chápání ostatních neblahých projevů netolerance ve společnosti.
Na příkladu holocaustu – konkrétní historické události – jsou studenti interaktivní formou seznámeni s praktickou podobou rasové diskriminace a jsou vedeni k tomu, aby o ní samostatně uvažovali. Jsou přitom konfrontováni s dobovými materiály a se svědectvím pamětníka holocaustu.
V průběhu listopadu a prosince se besedy postupně účastnili i žáci všech ročníků maturitního studia oborů Mechanik elektronik a Podnikání. Ohlasy žáků byly vesměs kladné.
„Myslím si, že takových besed by mělo být více. Ano, je pravda, že to bylo dávno, ale na takové hrozné činy, kdy zemřelo 6 000 000 lidí, by se rozhodně nemělo zapomínat. Lidé, co teď vědomě či nevědomě zvedají své pravice si zřejmě ani nedokáží uvědomit, co pobyt v koncentráku znamenal a co všechno v nich lidé museli prožít.
Líbilo se mi, když jsme si ve skupinkách měli přečíst příběh člověka, který byl v koncentračním táboře, a pak jsme jejich příběhy měli nějakým způsobem předat (přednést, přehrát…) zbytku třídy.
Přivítala bych klidně další besedu na toto téma, protože mě velice zajímá…fascinuje mě, jak člověk může být tak nelidský.“
„Jsem moc rád, že nám škola umožnila ujasnit si několik věcí týkajících se holocaustu a také svůj vlastní názor na něj.“
„Tento projekt mě zaujal…Dodnes žijí lidé, kteří vyli v koncentračních táborech a vyprávějí o tom, co v nich prožili, nebo se o jejich životních příbězích dochovaly různé zápisky. Popisovali to jako peklo, žili v hrozných podmínkách, ztratili velkou část rodiny a málokdy přežili. Nikomu bych nepřála, aby něco takového zažil… “
Někteří z žáků hodnotili besedu naopak i mírně kriticky. To však rovněž považujeme za přínosné. Beseda na takovéto téma (a její provedení v omezeném čase) nutně vyvolává u žáků spoustu otázek a dojmů…
„Beseda měla ukázat část historie v její hrůzné podobě…kladla si jistě za cíl naučit nás větší toleranci k menšinám. Ale bohužel celá prezentace nebyla na takové úrovni, aby dokázala vnést onu vážnost. Přitom si toto téma zaslouží vážnost. Jde přeci o bolest a utrpení lidí.“
„Příběhy lidí, se kterými nás přednášející seznámili pomocí dochovaných zápisků byly poučné. Chtěl bych se však dozvědět více, než jen informace dostupné v těchto materiálech…Dále se přednášející dotkli tématu neonacismu. Domnívám se, že se mu mohli věnovat více, např. více vysvětlit, proč vůbec k této formě extremismu dochází apod. Očekával bych větší odbornost.“
(žáci PO1 – Lukáš Valenta, Ladislav Plesník, Vratislav Marek, Štusková, Pavlicová, Vybíralová, Žabková, Jakub Videcký)
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková a Mgr. Veronika Jedrzejczyková.
Děkujeme Klubu Most za realizaci besed a budeme se těšit na další spolupráci.
Fotky z besedy najdete ve FOTOGALERII.
V Rožnově p.R. 22.11.2010 | Ing. Jana Josefíková a Mgr. Veronika Jedrzejczyková |
Na přelomu září a října 2010 absolvovaly první ročníky (třídy ZIA, ZIB, PS1A, ME1 a ZK1) adaptační pobyt, který organizovala školní psycholožka Mgr. Veronika Jedrzejczyková. Tato akce měla u nás premiéru a můžeme říct, že velmi úspěšnou.
Všechny třídy strávily postupně dva dny na skautské základně v Dolní Bečvě, kde musely „přežít“ v polních podmínkách. Trasu Rožnov p. Radh. – Dolní Bečva překonali studenti autobusem, ale od zastávky u obecního úřadu k chatě musel každý po svých i s veškerým vybavením včetně spacáku..
Ubytování bylo velmi prosté, k dispozici byly staré vojenské postele. Smíšené třídy nocovaly ve dvou místnostech, chlapecké v jedné. Každá skupina byla odkázána sama na sebe především se zajišťováním tepla. K dispozici byla kamna ve společenské místnosti a krb v jedné z ložnic. Dřevo bylo připraveno předem v nedaleké kůlně, odkud si ho studenti nosili v bednách.
Po oba dny byl pro účastníky pobytu připraven program v podobě her a aktivit organizovaných Mgr. Jedrzejczykovou. Při nich žáci vyjadřovali své pocity a názory (např. v inzerátech), lépe se poznávali (např. hra na jména), soutěžili, vzájemně spolupracovali (např. hry gordický uzel, předávání signálu apod.) Vyzkoušeli si, jak si navzájem důvěřují (např. ulička důvěry, pád důvěry). Některé aktivity byly zaměřeny jen na uvolnění a vyvolání pozitivních prožitků (mrkaná, místa si vymění…). Zajímavou součástí pobytů byla tvůrčí činnost (masky) a uplatnění hereckých a vyjadřovacích schopností (kufr, pantomima). Při některých aktivitách se studenti naopak museli více opírat o své vědomosti (cvičení NASA) nebo zaujmout jednoznačný postoj v nelehkých situacích (lék na AIDS). Ověřili si své znalosti o návykových látkách ve hře riskuj a měli možnost popřemýšlet o tématu šikany). Náplň programu byla samozřejmě závislá také na počasí. Za deště byla k dispozici tělocvična místní základní školy, za příznivých povětrnostních podmínek probíhala část programu v okolí chaty a na místním fotbalovém hřišti.
Stravování bylo zajištěno v restauraci v Dolní Bečvě, snídaně a večeře si studenti přivezli s sebou. V tomto směru byla výjimkou třída ME 1, která byla ihned po příjezdu rozdělena do čtyř skupin, které dostaly za úkol připravit jídlo pro všechny účastníky. Přestože většina vařila poprvé, vypořádaly se všechny kuchařské týmy se svým zadáním na výbornou. První parta nasadila laťku hodně vysoko – na oběd servírovala guláš s chlebem, 2. a 3. skupina „ vařila “ studenou večeři a snídani (obložené chleby a obložené talíře) a na závěr přistála na stolech místo obědu zelňačka.
Stejná třída jako jediná ze všech prvních ročníků naší školy podnikla ze základny úspěšnou výpravu na Mount Radhošť, jehož vrchol pokořila dne 5.10.2010 v 16.15 místního času. Stejného bodu dosáhla i třída ZK 1, ale místem startu pro ni byly Pustevny, kam se studenti a studentky dopravili autobusem. Ostatní třídy absolvovaly alespoň krátkou procházku po okolí.
Iniciátorkou a hlavní organizátorkou byla Mgr. Veronika Jedrzejczyková, které patří velký dík za nápad i jeho perfektní realizaci. Poděkování patří i všem třídním učitelům a vychovatelům, kteří své žáky doprovázeli. Společný pobyt v netradičním prostředí přispěl k lepšímu poznání sebe i ostatních.
Pozitivní hodnocení náleží i všem studentům, kteří se většinou ochotně zapojovali do všech aktivit a pobyt absolvovali bez kázeňských problémů.
Fotografie z průběhu adaptačního pobytu najdete ve FOTOGALERII.
V Rožnově p.R. 11.10.2010 | PaedDr. Hana Fojtíková |
Metodičky prevence rizikového chování žáků ve spolupráci se školní psycholožkou zpracovaly MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM na nový školní rok 2010/11.
V Rožnově p.R. 26.10.2010 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 1.6. 2010 se vybrané třídy naší školy zúčastnily filmového představení "Katka".
Film Heleny Třeštíkové je unikátním časosběrným dokumentem, mapujícím čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí.
Režisérka původně chtěla natočit portrét protidrogové terapeutky, postupem času se ale zaměřila na jednu z jejích klientek - hlavně proto, že Katka prý byla na rozdíl od většiny ostatních narkomanů schopna svou závislost reflektovat. Na počátku filmu Katka uvádí, že začala fetovat pervitin a později heroin, protože se chtěla lišit a nebavilo ji být stereotypní. Naznačuje také, že měla závažné problémy s otčímem. S tehdy devatenáctiletou dívkou začala režisérka natáčet v roce 1996, kdy se Katka léčila v terapeutické komunitě Sananim v Němčicích ze své tehdy už čtyřleté závislosti a snila o partnerovi a o rodině. Katčina závislost však byla silnější než její odhodlání skoncovat s drogou, takže se dívka ocitla na ulici a její život se zúžil na nekonečný koloběh krádeží a shánění dávky. Třeštíková pak zachytila krok za krokem Katčin sestup na spirále prostituce a fyzického i psychického chátrání.
O šest let později se režisérka s producenty dohodla, že zkusí v dokumentu pokračovat. Katka tehdy otěhotněla a zdálo se, že právě těhotenství ženě pomůže k tomu, aby se drogové závislosti zbavila. Ukázalo se ale, že touha po droze překoná i mateřský pud.
Výsledný film je závěrem volné trilogie časosběrných dokumentů o osudech lidí, kteří se v důsledku nepříznivých okolností ocitli na pokraji svých sil nebo na okraji společnosti.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 4.6.2010 | Ing. Jana Josefíková |
15.4.2010 byla pro třídy P3.B a E3.B zorganizována beseda s Romanem Povalou na téma „Život v závislosti“.
Roman Povala vyprávěl o své několikaleté osobní zkušenosti s drogovou závislostí, o tom, co obnáší život narkomana, jak jednoduše se člověk narkomanem může stát a jak těžké je dostat se ze závislosti. Cílem jeho přednášky bylo otevřeně ukázat na oblasti života člověka, které závislost likviduje či poznamenává (přátelství, rodina, cíle, sny, morální hodnoty). Žákům byly předávány nejen informace, ale i vlastní zkušenost člověka, který si prošel destrukčními vlivy závislosti. Jeho přednáška byla hodnocena studenty jako velmi působivá.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 14.5.2010 | Ing. Jana Josefíková |
Třídy E2.B a P3.B se dne 13.4.2010 zúčastnily exkurze do koncentračního tábora v Osvětimi.
Navštívit bývalý koncentrační tábor Osvětim a blízkou Březinku by měl povinně asi každý. Zvlášť v dnešní době, kdy vzrůstá popularita nacionálně zaměřených stran a sdružení. Teprve v Osvětimi si totiž člověk uvědomí, kam až může vést zhůvěřilá ideologie založená na čistotě rasy.
Původní koncentrační tábor Osvětim (Osvětim I.) byl založen roku 1940 v nehostinném bažinatém místě nedaleko historického města Osvětim. Základem se pro něj stala polská jezdecká kasárna. Hlavním důvodem vzniku ještě nebylo masové vyhlazování, ale potřeba uvěznění velkého počtu Poláků. Kapacita tohoto tábora byla asi 15-20 tisíc vězňů.Roku 1941 začal být realizován plán tzv. "konečného řešení židovské otázky", tedy plán vyvraždění židovské rasy jako takové. Za tímto účelem byl u 3km vzdálené vsi Březinka vybudován tábor Osvětim II. (Březinka=Birkenau). Jeho kapacita v roce 1944 dosáhla 90 tisíc vězňů. Stavět jej byli nuceni pomáhat sovětští váleční zajatci. Roku 1942 bylo zahájeno masové vyvražďování, běžící denně po tisících obětí. V táboře se nacházely 4 plynové komory s krematorii. Denně bylo možné zavraždit a spálit až 10 000 lidí. V táboře byli vražděni nejen Židé, ale prakticky všechny národnosti okupované Evropy. Tábor se stal místem působení neblaze proslulých lékařů SS, zejména Josefa Mengeleho. Tito lékaři prováděli pokusy na lidech a nově příchozí na rampě tábora rozdělovali na ty, kteří jsou určeni k okamžitému zabití, na ty, kteří jsou určeni k utýrání otrockou prací a zabití později a nakonec na ty (zejména děti), kteří se hodí na jejich pokusy. V letech 1942-1944 bylo vybudováno dalších 40 podtáborů osvětimského komplexu. Nejvýznamnějším z nich byl tábor Osvětim III. - Buna, který byl zřízen ve spolupráci s podnikem IG Farbenindustrie AG. Tato firma vyráběla granulovaný plyn Cyklon B určený k použití v osvětimských plynových komorách. Když se blížila Rudá armáda, odvezli nacisté většinu přeživších vězňů do jiných KT, plynové komory a krematoria vyhodili do vzduchu a snažili se zničit i písemné důkazy jejich vraždění. I tak ale zůstalo dost nezvratných důkazů o těchto zločinech proti lidskosti. KT Osvětim byl osvobozen Rudou armádou dne 27. ledna 1945, jež tímto zároveň dala svobodu 7 tisícům vězňů, kteří v táboře zůstali i po evakuaci jednotkami SS.
Další fotografie najdete ve FOTOGALERII.
Akce zajišťovaly: Ing. Jana Josefíková, Ing. Jana Hrubcová.
V Rožnově p.R. 6.5.2010 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 16.2.2010 se vybrané třídy sekce 16 a 14 zúčastnily v kině Panorama divadelního představení Memento podle románu Radka Johna. Představení se setkalo s velmi kladným ohlasem zúčastněných žáků.
Memento je román o narkomanech. Posluchač se dostává do středu dění, do života těch, kteří propadli droze, pro něž se stává fetování hlavním či spíše jediným smyslem života.
Hlavní hrdina Michal Otava pochází z normální rodiny a v 16 letech se nechá partou stáhnout k užívání drog. Román zachycuje 10 let jeho života s drogou a líčí velmi sugestivně všechna stádia působení drogy na lidský organismus a to, k čemu může droga člověka dovést..
Líčí cestu, ze které není návratu.
Nejedná se v žádném případě o přednášku, kterou studenti slyšeli již mnohokrát, ale o příběh podle skutečné události, který má vyznít jako memento pro ty, kteří by měli snahu drogu okusit.
Dále ve vybraných třídách proběhly ve stejný den další besedy na téma "Drogy a já" ve spolupráci s o.p.s. Renarkon Ostrava.
Akce zajišťovaly: Mgr. Miroslava Štibingerová, Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 24.2.2010 | Ing. Jana Josefíková |
Dne 2. prosince 2009 se naše třída (E4) zúčastnila exkurze v protidrogovém centru Klíč ve Vsetíně.
Samotné "doupě" působilo zevnitř poněkud depresivním dojmem, ale to z důvodu – jak nám bylo později průvodci oznámeno, že dům sloužil dříve jako protiletadlový kryt. Prošli jsme krátkou temnou chodbičkou, která nás zavedla do poměrně velké místnosti, kde nás naši dva průvodci a zároveň zaměstnanci tohoto centra uvítali - pronesli jen pár slov a seznámili nás se sociálním vybavením této budovy. Procházeli jsme místnostmi jako např. záchody, koupelnami, kuchyněmi a obývacími pokoji. Po návratu zpět do hlavní místnosti jsme se dozvěděli, jak doopravdy probíhá práce zdejších zaměstnanců, že centrum má jakási určitá pravidla, která se neporušují, jaké věkové kategorie drogově závislých navštěvují toto centrum, jak vypadá vůbec takový obyčejný feťák, jak je těžké odvykat si od tvrdých drog, že alkohol sice pomáhá odvrátit pozornost od tvrdé drogy, ale zároveň ji přenáší na sebe a že alkohol je nejhorší metla lidstva. Z naší strany se ozvalo docela dost dotazů a argumentů, které tento fakt popírají a časem se do debaty s našimi průvodci zapojila mimo jednoho aktivního spolužáka nakonec velká část třídy. Během toho všeho koloval sáček s první pomocí pro drogově závislého obsahující injekční stříkačky a věci potřebné k dodržování hygieny při aplikování dávky do žil. Když po čase pracovníci, kterým jsme mimochodem mohli tykat, zjistili, že jim dochází mimo odpovědí a fantazie také čas, rozhodli se tuto exkurzi oficiálně ukončit. Neodešli jsme ale s prázdnou – každý si mohl vybrat ze stolku, který stál hned u vchodu, něco na památku. Ležely zde různé letáky, nálepky s protidrogovou tématikou, ale nejvíce šly na dračku kondomy. Poté, co jsme opět spatřili světlo světa, jsme se odebrali na vlakové nádraží a rozjeli se domů.
V Rožnově p.R. 20.12.2009 | Pavel Šturc, E4. |
Kontaktní centrum Klíč je nízkoprahové zařízení, mezi jehož hlavní cíle patří snižování rizik spojených se zneužíváním drog v rámci programu Harm Reduction, konkrétní práce s klientem zaměřená na motivaci ke změně životního stylu a zlepšení jeho sociální situace, dále se zabývá mapováním drogové scény v okrese Vsetín a také poskytuje informační servis jak uživatelům drog, tak také jejich příbuzným a známým nebo zájemcům z řad veřejnosti.
Kontakt: Ohrada 1897, Vsetín, tel: 571 436 900, terénní program: 737 451 756, e-mail: kc-klic@seznam.cz
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
Další besedy v rámci prevence rizikového chování žáků se uskutečnily ve dnech 26.11. a 30.11.2009 ve třídách prvních, druhých a čtvrtých ročníků. Besedy vedli zkušení lektoři ze společnosti Renarkon Ostrava, se kterou naše škola už několik let úspěšně spolupracuje. Svými aktivitami se Renarkon snaží předcházet rizikovému chování vedoucímu ke vzniku drogového problému a zároveň minimalizovat negativní sociální dopady spojené s užíváním nealkoholových drog. Během své existence se Renarkon, o.p.s. vyprofilovala v jednu z největších nestátních neziskových organizací působících v oblasti prevence a léčby drogových závislostí v České republice.
Beseda o komunikaci
Dne 26.11.2009 do naší třídy zavítal pan Lukáš, který nám měl pomoci s poznáním lidí v naší třídě. Připravil si pro nás různé zábavné hry, při nichž jsme vzájemně komunikovali a poznávali své kladné i záporné vlastnosti.
Jako první hru jsme měli vybrat dva lidi, kteří si měli sednout k sobě zády a jeden musel kreslit to, co druhý popisuje. Na této hře jsme sledovali naslouchání a způsob řeči.
V druhé hře jsme předstírali ignoraci a poté "skákání do řeči". Poznali jsme, že je těžké mluvit, když druhého to nezajímá.
Třetí a zároveň poslední hrou byla improvizace na dané téma. Rozdělili jsme se do dvou skupin a vybrali z každé skupiny zástupce, kteří si vylosovali téma a museli 1 minutu o tom mluvit. Témata byla úplně nesmyslná, a tak někteří o něm neřekli nic, a někteří by naopak o tom dokázali mluvit i hodiny. Poznali jsme, že každý člověk je úplně jiný, má jiné vlastnosti a dokáže reagovat odlišně.
Beseda se nám líbila a doufám, že takových kolektivních besed bude ještě spousta.
V Rožnově p.R. 20.12.2009 | Martina Kysučanová a Lucie Škabrahová, ZI1A |
Beseda o drogách v P4.A
V pondělí dne 30.11.2009 se ve třídě P4.A konala beseda o drogách, která patří asi již ke každoročním akcím na této škole.
V naší třídě beseda probíhala místo 3. a 4. vyučovací hodiny. Na začátku 3. vyučovací hodiny přisel lektor ze společnosti drogové prevence a klasicky, jak už to tak bývá při takovýchto besedách, jsme se uspořádali „do kruhu“. Něco nám řekl o sobě a zároveň také stanovil jistá pravidla pro komunikaci, totiž že mluví vždy nejvýše jeden člověk. Pak jsme se představili my studenti a stručně vylíčili naše vlastní zkušenosti s drogami, totiž co jsme již zkoušeli. Pán nám dále prozradil jeho některé zkušenosti s drogami a my jsme se jej měli možnost ptát. Celá akce končila vyplněním dotazníku pro jejich další statistické zpracování.
Žáci si touto besedou mohli ujasnit svůj postoj k drogám. Možná to mohlo někomu dát impulz k tomu, aby udělal třeba zásadní krok k započetí boje s nějakou závislostí.
V Rožnově p.R. 20.12.2009 | Martin Žačok, P4.A |
Akci zajišťovaly Ing. Jana Josefíková a Mgr. Miroslava Štibingerová.
V listopadu proběhly ve všech prvních ročnících sekce 16 besedy s Městskou policií ČR.
Dne 6.11.2009 nás ve třídě navštívil ředitel městské policie v Rožnově str. Daniel Vašut. Velmi energicky nám vysvětlil funkci Městské policie a proč asi v Rožnově více potkáme je než PČR.
Začal pomalu o tom, jak se rozvíjely pravomoci městských strážníků, zaujalo mě, že policista nás nově může po dobu 3 hodin podle podmínek želízky znehybnit a připoutat třeba k zábradlí, dokud "nevychladneme". Dále pak pokud už kouříme nezahazovat cigaretu okamžitě, jak se strážník vynoří zpoza rohu. Třeba by si nás nevšiml a odhozením na sebe zaprvé upozorníme, a zadruhé to je znečišťování veřejného prostranství. Pak jeden z nás dostal rumovou pralinku, nadýchal 0.6 promile, po asi 2 minutách už ovšem zázračně vystřízlivěl a nadýchal 0.0 promile. Tak nám dokázal, že takové triky na policisty neplatí, oni mají čas. Zopakoval nám, že nemá cenu odporovat. Bude to jenom horší.
Celá beseda bylo hodně v pohodě, hlavně momenty, kdy ji proložil vlastním zážitkem nebo odlehčil vtipem. Bylo vidět, že nás nebude za každou cenu poučovat, pouze nemáme překračovat určitou mez a ignorovat pravidla slušného chování. Na závěr nám popřál co nejméně problémů s policií a ať se nám ty čtyři roky v Rožnově líbí.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 4.12.2009 | Jakub Kubieň, PS1B |
Přečtěte si ŠKOLNÍ PREVENTIVNÍ STRATEGII pro školní rok 2009/10 zpracovanou metodičkami prevence rizikového chování žáků Mgr. Štibingerovou a Ing. Josefíkovou a PROGRAM PROTI ŠIKANĚ .
Co je to PEER PROGRAM
Peer program je program, ve kterém předem připravení vrstevníci předávají informace z oblasti prevence sociálně negativních jevů svým spolužákům a mladším kamarádům. Slovo peer – znamená něco jako vrstevník, ale v širším slova smyslu. Je to člověk, který je nám blízký věkem, zájmy apod. Cílem takového programu je vytvořit skupiny dobrovolníků, kteří by aktivně působili v oblasti primární prevence (např. vytvářením a realizací preventivních programů pro třídní kolektivy). Je důležité předávat tyto informace zábavnou formou, nejlépe pomocí her. Peer - program je tedy pozitivní ovlivňování názorů a postojů mladých lidí zase mladými vyškolenými lidmi bez přímých vstupů dospělých.
Oslovila jsem proto studentky Masarykova gymnázia ve Vsetíně, které působí jako peerky, zda by nepřišly zrealizovat svůj peer program k nám do školy. Jednalo se o dva pracovní bloky „Drogám a násilí říkáme ne!“ a „ Jsme děti jedné planety“, kterých se zúčastnily třídy E1.B a P1.B. Cílem tohoto programu bylo pochopit nebezpečí experimentování s drogami, nebezpečí násilí všeho druhu, posílit postoje ke zdravému životnímu stylu a prosociálnímu chování.
PEER PROGRAM v E1.B
Když nám naše třídní učitelka řekla, že v jednom týdnu o maturitách zařídila besedu s holkami ze Vsetína, vzbudilo to v naší třídě velké ovace. Protože nám bylo řečeno, že jde o krásné mladé slečny, s neuvěřitelnou zvědavostí jsme jejich příchod očekávali.
Když přišel ten osudový den a začal program, celá třída zpozorněla a poslušně plnila dané úkoly. Hráli jsme spoustu zábavných her jako například Riskuj, Sebepoznání, tzv. Slepou babu a taky jsme zkoušeli různé scénky, ve kterých šlo o to, vžít se do určitých situací a snažit se je vyřešit. Také jsme nakreslili do kruhu mezi lavicemi čáru, kde se všichni postavili a vyměňovali si místa podle toho, v jakém roce se narodili od nejstaršího k nejmladšímu a výsledkem mělo být, že každý jsme jiný. Byly nám rovněž vysvětleny pojmy diskriminace, stereotyp, rasismus a předsudek a také jsme se bavili o tom, jaký je rozdíl mezi labyrintem a bludištěm. Dalším tématem, co jsme spolu detailně probrali bylo odsuzování-diskriminace člověka podle určitých znaků. Jedna z dívek byla u dveří a představovala strážce hradu a různí spolužáci se ji chodili ptát, zda by jim neposkytla brigádu, nebo že mají domluvenou schůzku s královnou atd. Někoho pustila, někoho ne. Poté jsme se dozvěděli, že pustila jen ty lidi, kteří měli na sobě dlouhé kalhoty. Závěrem z této hry mělo být to, jak je nepříjemné odmítnutí a jak to na člověka zapůsobí. Hodně mým kamarádům ze třídy se však nejvíce líbila hra na kočku, která chodila uvnitř vytvořeného kruhu a u různých lidí se zastavila a zamňoukala. Cílem bylo ho rozesmát. Jestliže se to podařilo, šel do kruhu za kočku on. Nevím to přesně, ale tuto hru jsme hráli nejméně 20 minut. Mně se taky moc líbila, protože to bylo zábavné a hodně jsem se u toho nasmál. Tak ostatně jako asi všichni. Dále jsme třeba nakreslili na papír tričko a do něj napsali nějaké věci, které nás charakterizují. Například sport, záliby, oblíbené jídla a pití atd. Pak každý vyvolaný ukázal svůj papír a vysvětlil ostatním spolužákům, co ho vedlo ke zvolení tohoto sportu, co ho na něm nejvíce baví atd. Nakonec besedy jsme si dali hru o tom, jestli dobře známe své spolužáky. Jeden šel za dveře a někdo si ve třídě mezi sebou něco vyměnil a jestli to ten, co byl za dveřmi poznal. V několika případech, kdy si žáci mezi sebou vyměnili jen náramky to bylo opravdu složité. Když jeden kluk vykřikl, ať si mezi sebou holky vymění trika, všichni souhlasili až na dívky, ty byly zásadně proti. Po dohrání této hry program skončil.
Podle mého názoru to bylo příjemné odpočinutí od učení a bylo to taky velmi poučné. Myslím si, že každý ze třídy byl spokojen a něco si z besedy zapamatoval a odnesl do života. Určitě je lepší, když s vámi problematiku vztahů řeší stejně staří studenti a co teprve když jsou to holky.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V Rožnově p.R. 26.6.2009 | Marek Golík, E1.B |
Třída E1.B se 22. května 2009 zúčastnila výstavy k projektu Labyrint, která se koná v těchto dnech ve Vsetíně.
Ojedinělá vzdělávací výstava, určená především dětem školou povinným - ale samozřejmě nejen jim (!), hostuje právě ve Vsetíně. Projekt, který hravou a interaktivní formou zpřístupňuje stále aktuálnější téma diskriminace ve společnosti, vznikl z autorské spolupráce Pedagogicko - psychologické poradny Kroměříž (manželé Věra a Ivan Janíkovi) a Muzea Kroměřížska.
Výstava, na které žáci zažili na vlastní kůži situaci lidí, kteří jsou diskriminovaní. Vyzkoušeli si, jak se cítí člověk sociálně či zdravotně handikepovaný. S jakými obtížemi se setkává třeba vozíčkář… Tato nevšední výstava poskytuje příležitost zajímavou cestou se něčemu naučit a nahlédnout do problémů života současné společnosti. Můžeme překonat staré způsoby myšlení a naučit se žít společně s respektem a v míru.
Cílem výstavy je nabídnout návštěvníkům příležitost prozkoumat tyto komplexní problémy v zábavném a bezpečném prostředí a oslavit jeden z největších darů života, naši různost – naši diversitu.
Fotografie z výstavy najdete ve FOTOGALERII (omluvte sníženou kvalitu, fotilo se pomocí mobilního telefonu).
V Rožnově p.R. 4.6.2009 | Ing. Jana Josefíková |
V rámci plnění aktivit minimálního preventivního programu školy se žáci třídy P 2.B zúčastnili 13.5.2009 exkurze do kontaktního centra Kappa Help v Hranicích.
Posláním občanského sdružení KAPPA-HELP je pomoc lidem, kteří se dostali do tíživé sociální situace a hrozí jim vyloučení na okraj společnosti - ať již z důvodů užívání drog, chudoby nebo života na "špatné adrese". Kromě pomoci ohroženým lidem se sdružení snaží působit preventivně, předcházet sociálnímu vyloučení, vzdělávat veřejnost i jednotlivé profesní skupiny - zejména v oblasti školství. Klienty kontaktního centra jsou především osoby ohrožené návykovým chováním (drogy, alkohol, hrací automaty). Centrum také poskytuje poradenské služby rodičům ohrožených osob.
V rámci exkurze byli žáci seznámeni s činností kontaktního centra, jejich aktivitami, potom pracovníci centra besedovali s žáky o návykových látkách, především o jejich negativních účincích na lidský organismus a seznámili nás s drogovou scénou v okrese Přerov a blízkém okolí.
Více fotografií najdete ve FOTOGALERII.
V Rožnově p.R. 21.5.2009 | Ing. Jana Josefíková |
Jako už loni se i letos u nás na škole objevil Roman z protidrogové organizace Kompas One. A stejně tak jako loni předvedl to nejlepší, co v něm je. Jeho projev je výborný a splývá se smýšlením lidí, kterým to vypráví. Ví přesně, kam šťouchnout, aby ho puberťáci poslouchali. Vždy začne něčím špatným, přejde k něčemu vtipnému a skončí opět u špatného a vyleze z toho něco smysluplného a poučného. Sečteno, potrženo, velmi dobrá přednáška.
Třída E3.
První ročníky sekce 16 naší školy se v únoru a březnu zúčastnily besedy s Městskou policií na téma "Mládež & policie", nebo "Riziko a škodlivost při užívání návykových látek, alkoholu a tabákových výrobků".
Ohlas na besedu ze třídy E1.B:
Dozvěděli jsme se spoustu poučných věcí, například že se nemáme s policisty prát, tedy že bychom se měli snažit jim ve všem vycházet vstříc, nebo taky neházet cigarety na zem, kouřit na zastávkách apod.
Bavili jsme se i o alkoholu a jeden z nás byl podroben dechové zkoušce. Nejdříve dostal rumovou pralinku a pak nadýchal 0,3 promile, což je jako kdyby vypil o něco víc než jednu desítku piva. To nás docela udivilo. Ovšem když si po pár minutách dechovou zkoušku zopakoval, nadýchal 0.00 promile. Bylo nám doporučeno, že se nemáme vymlouvat na pralinky, když nám policisté něco naměří, protože policisté dobře vědí, že pralinky po pár minutách vyprchají. Taky nás upozornil na nadcházející Velikonoce - svátek alkoholismu.
Vyprávěl nám také něco o drogách, řízení bez řidičáku, ukázal nám obušek a paralyzér. Celá naše třída byla z besedy velmi nadšená a odnesli jsme si mnoho informací, rad a poučení do života a taky zbylé pralinky.
Simona Vymětalíková, Ivana Peterková E1.B
V Rožnově p.R. 31.3.2009 | Ing. Jana Josefíková |
V únoru 2009 byl ukončen projekt Pět kroků z nevědomosti posledními besedami na téma drogy.
Tento projekt dále rozšířil spolupráci naší školy s o.p.s. Renarkon Ostrava a zapojil formou besed a přednášek všechny žáky školy do jejich preventivního programu "Buď OK".
Již třetím rokem spolupracujeme s centrem primární prevence Renarkon Ostrava o.p.s. na jejich preventivním programu. Pracovníci této obecně prospěšné společnosti zajímavě a fundovaně ovlivňují názory a postoje mladých lidí. Všechny uskutečněné bloky měly mezi žáky velmi pozitivní ohlas a vyvolaly živou diskuzi. Spolupráce se nám osvědčila, a proto jsme chtěli do tohoto programu zapojit co nejvíce žáků naší školy. Tento projekt se netýkal pouze legálních a ilegálních drog, ale i dalších ohrožujících faktorů a situací jako je alkohol, gambling, promiskuita a AIDS, sektářství, xenofobie, rasismus apod. V projektu byla realizována rovněž snaha dotknout se i problémů těsně souvisejících s posilováním sebevědomí, zodpovědnosti, žáci se učili otevřené komunikaci a toleranci.
Specifickým cílem tohoto projektu bylo pomocí aktivit jednotlivých bloků ovlivňovat názory a postoje žáků v problematice mezilidských vztahů, drogových závislostí a sociálně patologických jevů žádoucím směrem s následným pokusem o změnu jejich chování a hodnotového systému.
Závěr besed byl vždy věnován diskusi, lektoři zasvěceně zodpovídali dotazy žáků, a naopak žáci mohli uplatnit své vlastní postřehy a názory. Ohlasy žáků byly vesměs kladné a vyvolávaly zájem o danou problematiku.
Věříme, že žákům získané vědomosti pomohou najít "správný směr" v životě.
V Rožnově p.R. 6.3.2009 | Ing. Jana Josefíková, Ing. Miroslava Štibingerová |
V rámci prevence sociálně patologických jevů probíhá od října 2008 v SŠIEŘ Rožnov pod Radhoštěm blok besed, do kterého jsou zapojeni žáci všech ročníků. Uskutečňovaný preventivní program se věnuje problematice šikany, drog a návykových látek, podporuje výchovu k toleranci a snášenlivosti.
Lektoři z obecně prospěšné společnosti Renarkon fundovaně hovoří o dané problematice a vhodným způsobem do diskuse zapojují postupně všechny žáky. Dále se žáci učí sdělovat a přijímat nepříjemné informace, rozvíjet vzájemné vztahy, formulovat vlastní názory a obhajovat je před ostatními.
Pro žáky vyšších ročníků jsou určena témata "drogy a já" a "sexualita".
Závěr besed je vždy věnován diskusi, lektoři zasvěceně a zajímavě zodpovídají dotazy žáků, také naopak žáci mohou uplatnit své vlastní postřehy a názory. Ohlasy žáků jsou vesměs kladné a vyvolávají zájem o danou problematiku.
Celý projekt se uskutečňuje pod záštitou Zlínského kraje, který se také podílí na jeho financování.
Věříme, že žákům získané vědomosti pomohou najít "správný směr" v životě!
V Rožnově p.R. 12.12.2008 | Ing. Jana Josefíková, Ing. Miroslava Štibingerová |
Problémy ve škole
Náhlé zhoršení výkonu ve škole či v práci, absence. Nemusí se objevit hned zpočátku, dá se ale říci, že braní drog k potížím ve škole dříve nebo později nutně vede. Objevují se absence, zhoršuje se prospěch. V této fázi to ještě často nevypadá, že by v pozadí potíží byly drogy. Je třeba sledovat i další příznaky a celý obraz dávat trpělivě dohromady. Paradoxně právě snaha o udržení dobrého prospěchu či o složení náročných zkoušek bývá důvodem k prvnímu drogovému experimentu.
Ztráta původních zájmů
Jde hlavně o původní časově i fyzicky náročné koníčky, jako je sport, nejrůznější aktivní umělecká činnost a podobně. Setkáváme se najednou s rezolutním odmítáním dříve milované zábavy.
Změna přátel a party
Změna přátel, ztráta kvalitních přátel, izolování od normálních vrstevníků, ztráta kvalitních zájmů, zálib a hodnot. Nejde ani tak o vzhled a způsob vyjadřování, jako spíše o způsob trávení volného času. Pravidelné a velmi časté navštěvování diskoték a hudebních klubů, které se stává vlastně jedinou zábavou, výrazně zvyšuje riziko drogových experimentů. Organizované skupiny či skupiny mládeže svázané silnou vnitřní ideologií riziko drogových problémů snižují. Je zde nabízen alternativní systém hodnot, často drogy přímo odmítající. Je třeba ale udržet míru, protože stejně rizikové jako drogy jsou do extrémů strukturovaná společenství sekty.
Změny chování
Neodůvodněné střídání nálad, smutek a naopak veselí. Bez povšimnutí by neměly zůstat ničím neodůvodněné stavy nápadné veselosti či aktivity. Za pozornost stojí zejména náhlá noční nespavost spojená s různým, často dosti nesmyslným kutěním a podobným konáním. Stejně tak jsou nápadné stavy skleslosti, únavy a opakující se depresivní rozlady.
Slabost, spaní přes den
Celkově klesající výkonnost, zhoršená koncentrace a hlavně náhlé spaní přes den jsou možnými příznaky braní drog. Nápadné jsou tyto příznaky především v kombinaci s celkovou změnou životního stylu, která nastala v poslední době.
Ztráta chuti k jídlu, hubnutí
Jeden z velmi nápadných příznaků braní tzv. stimulačních drog (u nás hlavně pervitin "piko"). Tyto látky mají jako jeden z vedlejších účinků právě potlačení chuti k jídlu - hubnutí je zde přirozeným důsledkem. Pozor! To, že tyto příznaky nejsou přítomny, nemusí ještě znamenat, že o drogy nejde. Hubnutí je totiž charakteristické, alespoň zpočátku, POUZE pro pervitin. Opiáty či halucinogenní drogy se takto projevovat nemusí.
Kožní defekty
Další z mozaiky příznaků, které mohou složit dohromady obraz braní pervitinu, resp. již vznikající drogové závislosti. Jde o stopy po škrábnutích a jiných drobných sebepoškozeních, zejména na obličeji a hřbetech rukou.
Mizení peněz
Zpočátku nevšímavé mizení malých finančních částek, rodinné finanční "podvůdky" se postupně mění ve stále zoufalejší snahu dítěte sehnat dostatek peněz na drogy a následují již odhalené krádeže peněz či jiných cenných věcí. Předchází často prodej všeho cenného, co bylo ve vlastnictví dítěte, včetně milovaného oblečení. Jde o příznak charakteristický pro prohlubující se závislost na heroinu.
Nález stříkaček, jehel a drog
Zde je již situace jasná. Přesto se poměrně často stává, že rodiče v této situaci rádi uvěří vysvětlení, že "nádobí" je někoho cizího, jen v úschově a podobně. Toto vysvětlení je sice možné, ale vysoce nepravděpodobné.
Stopy po injekčním vpichu na končetinách
Zde není již o čem diskutovat.
Nepanikařit. Zachovat klid. Situaci nelze vyřešit ze dne na den. Nenechte se svým dítětem manipulovat. Buďte rozhodní a důslední. Každá taková situace vyžaduje velkou trpělivost. Dokáže fyzicky i psychicky vyčerpat.
Nezakazovat. Ztratíme-li hlavu a začneme ihned zakazovat, můžeme si být jisti, že droga dětem zachutná o to víc - navzdory. Nebezpečí v případě, že dítě sáhlo po droze kvůli tomu, že mělo nějaký problém, je pak ještě větší.
Neztratit kontakt. Nenuceně, vhodnou formou dávat dítěti najevo svůj zájem, zajímat se o jeho svět, jeho kamarády, podporovat koníčky atd. Důležité je získat důvěru dítěte, umět mu naslouchat. Někdy je to těžké, zvlášť, když dítě hájí názory a postoje pro rodiče nepřijatelné. Vyslechnout však ještě neznamená přistoupit na jeho stanovisko.
Opatřit si co nejvíce spolehlivých informací. Ve vhodných chvílích hovořte s dítětem otevřeně o alkoholu a drogách. Obhajuje-li dítě některou z drog, vyslechněte ho, ale opatřete si protiargumenty. Dostatečnou informovaností v dané problematice zabráníte tomu, že vás potomek "utluče" svými argumenty.
Jít osobním příkladem: přestat s vlastním kouřením, pitím... Rodič, který je pro dítě svým chováním ve vztahu k návykovým látkám vzorem, je ve výhodě. Některé hodnoty předávané rodiči mohou být v prevenci velmi prospěšné.
Spolupracovat s dalšími rodiči vrstevníků, se školou, s odborným zařízením. Mám na mysli odbornou literaturu, zkušenosti okolí, ale hlavně - kontaktovat zařízení, které s drogovým problémem profesionálně pracuje. Konzultace je většinou možná i telefonicky a anonymně. Nelze čekat jasnozřivost či jednoduchá řešení, lze ale očekávat praktickou zkušenost. Ta je pak u skutečně profesionální instituce zdrojem návrhů možných postupů. Neváhejte vyhledat profesionální pomoc pro sebe, jestliže ji dítě odmítá - zvládáním svých problémů zvyšujete i šanci na ovlivnění dítěte.
Jestliže je dítě pod vlivem drogy a hrozí mu otrava, neváhejte zavolat lékařskou pomoc. Lékaře volejte také v případě, že účinek drog odezněl, ale přetrvávají duševní problémy jako halucinace nebo pocity pronásledování.
Nehádejte se s dítětem, které je pod vlivem drogy. Vážný rozhovor odložte na pozdější dobu.
Vytvořte zdravá rodinná pravidla. Dítě by mělo vědět, jaké předvídatelné důsledky bude mít jeho jednání. Jestliže není dospívající ochoten ke změně, měl by nést důsledky. Velmi důležitá je spolupráce v rodině. Rodiče by se měli ve výchově problémového dítěte dokázat domluvit. Jenom tak totiž nebude dítě uzavírat spojenectví s tím rodičem, který mu právě víc dovolí.
Předcházejte nudě. Měli byste mít přehled, kde vaše dítě je, co dělá, zamyslete se nad jeho denním programem a životním stylem. Pomozte mu odpoutat se od nevhodné společnosti. To má pro překonání problémů často podstatný význam. Jestliže vám potomek tvrdí, že chce s lidmi, se kterými bral drogy, jenom pobýt nebo povídat, buď lže nebo podceňuje nebezpečí. Někdy je možné uvažovat i o změně prostředí.
Obecně prospěšná společnost Renarkon připravila pro žáky prvních a druhých ročníků v rámci primární prevence zaměřené na aktivity proti užívání drog, výskytu šikany a negativních jevů v kolektivu blok besed, které proběhly v říjnu. Další fáze se uskuteční během následujících měsíců.
Prvním stupněm byl prožitkový program na téma "Komunikace", v jehož průběhu se žáci učili hovořit a problémech, sdělovat a přijímat nepříjemné informace, formulovat vlastní názor a obhájit jej před ostatními.
Druhým stupněm byl program "Vzájemné vztahy", který byl určen žákům druhých ročníků.
Beseda byla zaměřena na navázání lepších vztahů ve třídě a poznání sebe sama. Besedy vedli lektoři firmy Renarkon velmi neformálním způsobem, zapojili postupně všechny zúčastněné a i díky změně prostředí v třídách dokázali vyvolat zájem o danou problematiku.
Celý projekt se uskutečňuje pod záštitou Zlínského kraje.
Více fotografií najdete ve FOTOGALERII.
Akci zajišťovaly Ing. Josefíková a Mgr. Štibingerová.
V loňském školním roce zpracovaly metodičky prevence sociálně patologických jevů projekt PĚT KROKŮ Z NEVĚDOMOSTI, který byl schválen Školským úřadem ve Zlíně a podpořen finanční částkou 20 000,- Kč. Tento projekt bude realizován ve školním roce 2008/2009. V měsíci říjnu se ve dnech 8., 9., 13. a 14. v prvních a druhých ročnících uskutečnily první tematické bloky. První ročníky besedovaly na téma "Komunikace" a druhé ročníky na téma "Vztahy v kolektivu".
Jméno | Pracoviště | č. dveří | Telefon | |
---|---|---|---|---|
Jana Josefíková, Ing. | Hlavní budova - Školní 1610 | 308 | 571 752 324 | |
Miroslava Štibingerová, Mgr. | Budova teorie - Svazarmovská 1508 | 571 752 369 |
V tomto DOKUMENTU najdete podrobné kontakty na pracoviště zabývající se prevencí i následným řešením sociálně patologických jevů.
Přečtěte si PREVENTIVNÍ PROGRAM pro školní rok 2007/08 zpracovaný metodičkami prevence sociálně patologických jevů Mgr. Štibingerovou a Ing. Josefíkovou.
V měsíci květnu 2008 se ve vybraných třídách prvních a druhých ročníků konala beseda s Romanem Povalou – Život v závislosti. Přečtete si některé ohlasy zúčastněných žáků:
Bývalý (závislák) efektivním a zajímavým způsobem vysvětloval, jak člověk může skončit, pokud bude drogy brát, jak nádherný je život bez nich a také jak se vyhnout těmto nemilým zkušenostem, které bohužel v dnešním světě číhají na každém rohu.
František Pavlík, E1.A
Beseda se mi moc líbila, dozvěděl jsem se zas něco nového. Taky bylo dobré, že to přednášel někdo, kdo má zkušenosti s drogami. Roman určitě upoutal pozornost jednak tím, že to bylo zajímavé a taky jsme se zasmáli.
Petr Bukovjan, E2.
Beseda se mi velice líbila. Byla vtipně zpracována, a to ji dělalo mnohem lepší než veškeré přednášky o drogách, které jsem kdy měl. To, že byla vtipná, jí však na obsahu vůbec neuškodilo a dozvěděl jsem se mnoho nových věcí. Kéž by byly všechny besedy takto pojaty.
Dobiáš Karel, E2.
Přednáška se mi velmi líbila…Na to, kolik jsem již viděl podobných přednášek, tato patřila bezpochyby k nejlepším.. Super s pozdravem.
Kryšpín Frýsa, E2.
Beseda o drogách s panem Povalou se mi velmi líbila. Dokázal si nás jako publikum skvěle získat svým vystupováním a přístupem k nám. Informace, které jsme se dozvěděli o jeho životě a přátelích, byly tak zajímavé a šokující, že nenechaly rozhodně nikoho chladným. Myslím, že jsem si velmi rozšířil svůj pohled na drogově závislé a na drogy jako takové. Rozhodně se mě tato beseda velmi zaujala a doufám, že nejen mně hodně dala.
František Hlahůlek, E2.
Beseda se mi líbila. Byla zajímavá, takže bych Romana mohl poslouchat ještě několik hodin. Bylo dobré, že to měl připravené jako prezentaci na počítači, takže jsme mohli vidět fotky jeho rodiny, kamarádů i různé obrázky. Bylo by dobré, kdyby ještě někdy v budoucnu přijel, protože to bylo fakt super.
Chovančík Roman, E2.
Přednáška se mi líbila, hlavně díky tomu, že byla odlišná od podobných výkladů. Líbilo se mi vhodné míchání poučných a zábavných částí. To také přispělo k větší pozornosti publika. Přednášku bych celkově hodnotil kladně.
Roman Janás, E2.
Tato beseda byla určitě ze všech zatím nejlepší. Bylo to pojato vtipně, že jsme se nenudili a zároveň i poutavě, celkově se mi to hodně líbilo a zapamatovala jsem si z toho nejvíc ze všech besed na podobné téma. Tento pán měl besedu i u nás na DM SOU, kde jsem nebyla, takže jsem ráda, že přišel i za náma do školy.
Janečková Dáša, E2.
Přednáška se mi velmi líbila. Byla to první přednáška, na které jsem zažil, že by si přednášející udržel pozornost úplně celé třídy po celou dobu trvání. Líbily se mi některé Romanovy názory. Celkově uměl téma dobře podat a bylo vidět, že ví, o čem mluví. Nemám žádnou námitku, stížnost ani výčitku. Těším se na další jeho přednášku.
Tomáš, E2.
Beseda se mi velice líbila, neboť nám o drogové závislosti vykládala příjemná osoba, která dokázala svým vyprávěním, nadšením a horlivostí zaujmout naši pozornost. Příběhy o skutečných, žijících lidech, doplněné fotkami mě zaujaly natolik, že si je budu dlouho pamatovat. Rozebírání myšlení závislého člověka nebylo sice překvapující, ale jelikož nám to na besedě přednášející prohloubil a bylo vidět, že závislí lidé si uvědomují, v jaké bryndě se ocitli, zanechalo to ve mně dojem. Zajímavý závěr, který mi z toho zůstal je to, že lidem se závislostí pak normální život přijde tak vzácný a nedostupný.
Monika Blechtová, E2.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
Pro všechny první ročníky obou sekcí naší školy uspořádaly postupně metodičky prevence Jana Josefíková a Miroslava Štibingerová besedu s ředitelem Městské policie panem Danielem Vašutem. Přečtěte si, jaký ohlas vzbudila beseda ve třídě E1.B:
Psal se den 13.3.2008 a naše třída E1.B věděla, že dnes má konečně přijít na besedu ředitel městské policie, která nám byla slíbena už od podzimu. Byli jsme celí nedočkaví a netrpělivě jsme seděli ve třídě a čekali, až konečně dorazí. Zazvonilo na hodinu a „on“ se konečně objevil. Hned co vešel do třídy a následně se postavil před tabuli, působil na nás zvláštním dojmem. Stál, díval se neustále z okna a mluvil, aniž by se podíval na někoho ze třídy. Začali jsme se uculovat, co je to za „exota“, ale asi po pěti minutách se jeho pohled konečně stočil na nás.
Nejprve nám vyprávěl o cigaretách a o trestní odpovědnosti a potom o alkoholu. Mlčky jsme seděli a naslouchali. Nakonec řekl i něco o drogách jako je marihuana apod. Vyprávěl nám různé zážitky ze zásahů v práci, ale i z jeho mládí.
Asi největším zpestřením pro nás bylo, když vytáhl rumové pralinky a řekl, ať jde někdo ochutnat, že nám změří promile alkoholu v krvi. Mára Tobiáš bleskurychle vyskočil a už se řítil k tabuli. Snědl pralinku a ředitel policie mu ihned naměřil 0,38 promile alkoholu v krvi. Přišlo nám to divné, že po jedné pralince tolik promile, když po jedné desítce piva se naměří 0,2 promile, ale policista řekl, ať se nenecháme zmást, že pralinka po pěti minutách vyprchá, kdežto pivo ne. A opravdu po pěti minutách Mára opět naběhl před tabuli a policista mu naměřil 0 promile. Upozornil nás, že kdyby nás náhodou někdy policie přistihla a naměřila nám nějaké promile alkoholu v krvi, tak se nemáme vymlouvat, že jsme snědli několik krabic rumových pralinek, protože oni dobře vědí, že po pěti minutách vyprchají.
Poradil nám, že máme být vždy upřímní a nemáme lhát a vymlouvat se z něčeho, co jsme udělali, protože pak to budeme mít jednodušší my i oni. Řekl nám, že ten, kdo neustále zapírá, může být potrestán víc než ten, kdo nelže a přizná svoji chybu.
Celá naše třída byla z besedy velmi nadšená a odnesli jsme si mnoho informací, rad a poučení do života, i když některé jsme už znali.
Fotografie z této vydařené akce najdete ve FOTOGALERII.
V Rožnově p.R. 27.3.2008 | Romana Kroupová, E1.B |
Další beseda v rámci prevence sociálně patologických jevů se uskutečnila dne 12.2.2008. Besedy se zúčastnili žáci tříd P3.B, E2., ME 3, PK 2 a týkala se opět drogové problematiky. Lektory zajišťovala již tradičně společnost Renarkon Ostrava, se kterou naše škola už tři roky úspěšně spolupracuje, a která se této činnosti věnuje řadu let. Její preventivní program Buď OK je zaměřen na problematiku drog, šikany, osvojování komunikačních a argumentačních dovedností, sebepoznávání, vztahů v kolektivu, zdravého životního stylu, tolerance menšin, rizik spojených s nadměrným sledováním televize a hraní počítačových her.
V úvodní části besedy byli žáci seznámeni s jednotlivými druhy návykových látek, především s jejich negativními účinky na lidský organismus a s drogovou scénou v ČR. Poté se rozpoutala mezi žáky, kteří se o problematiku velmi zajímali, živá diskuse. Lektorky na dotazy žáků zkušeně odpovídaly.
Spolupráce s obecně prospěšnou společností Renarkon se nám osvědčila, u žáků vzbuzuje pozitivní ohlas, a proto bychom rádi do tohoto programu v příštích letech zapojili co nejvíce našich studentů.
Kontakt:
RENARKON o.p.s.
Adresa: | Mariánskohorská 29/1328, 702 00 Ostrava - Mor. Ostrava |
Telefon: | 596 612 529 (i fax), 596 611 796 |
Ředitel: | Mgr. Martin Chovanec |
Mobil: | (ředitel) 602 756 886 |
Email: | renarkon@seznam.cz |
WWW: | http://www.renarkon.cz |
Akci zajišťovaly Ing. Josefíková a Mgr. Štibingerová.
V rámci prevence sociálně patologických jevů se 12.12.2007 žáci třídy P4.A zúčastnili exkurze do kontaktního centra Klíč ve Vsetíně.
Kontaktní centrum Klíč je nízkoprahové zařízení, mezi jehož hlavní cíle patří snižování rizik spojených se zneužíváním drog v rámci programu Harm Reduction, konkrétní práce s klientem zaměřená na motivaci ke změně životního stylu a zlepšení jeho sociální situace, dále se zabývá mapováním drogové scény v okrese Vsetín a také poskytuje informační servis jak uživatelům drog, tak také jejich příbuzným a známým nebo zájemcům z řad veřejnosti.
Kontakt: Ohrada 1897, Vsetín, tel: 571436 900, terénní program: 737 451 756, e-mail: kc-klic@seznam.cz
Další fotografie najdete ve FOTOGALERII.
Akci zajišťovala Ing. Jana Josefíková.
V rámci prevence sociálně patologických jevů proběhla dne 5. 12. 2007 beseda se žáky tříd EK2, AE 2, P2.B a P2.C. Lektora zajišťovala již tradičně společnost Ranarkon Ostrava, která se této činnosti věnuje řadu let. Její preventivní program Buď OK, podporuje výchovu k toleranci a snášenlivosti, věnuje se nebezpečí drog a jiných návykových látek. Právě tématu drog byla věnována přednáška, kterou naši žáci absolvovali.
Po té, co byli seznámeni s jednotlivými druhy návykových látek a především jejich negativními účinky na lidský organismus, rozpoutala se velmi živá diskuse. Lektor fundovaně a zajímavě odpovídal na dotazy žáků, kteří se o tématiku živě zajímali. Spolupráce s formou Renarkon se osvědčila a rádi bychom do tohoto programu v příštích letech zapojili co nejvíce našich studentů.
Třída AE 2
Z průběhu besedy
Další fotografie najdete ve FOTOGALERII.
Akci zajišťovaly Mgr. Josefíková a Mgr. Štibingerová.
Obecně prospěšná společnost Renarkon připravila pro žáky prvních ročníků v rámci primární prevence zaměřené na aktivity proti užívání drog, výskytu šikany a negativních jevů v kolektivu blok besed, které proběhly v říjnu a listopadu.
Prvním stupněm byl prožitkový program na téma „ Komunikace“, v jehož průběhu se žáci učili hovořit a problémech, sdělovat a přijímat nepříjemné informace, formulovat vlastní názor a obhájit jej před ostatními.
Besedy vedli lektoři firmy Renarkon velmi neformálním způsobem, zapojili postupně všechny zúčastněné a i díky změně prostředí v třídách dokázali vyvolat zájem o danou problematiku.
Mgr. Štibingerová zahajuje besedu ve třídě AZ 1
Třída PK 1 během řízeného rozhovoru s lektorkou společnosti Renarkon
Akci zajišťovaly Mgr. Štibingerová a Mgr. Josefíková.
Ve středu 28.11.2007 se žáci vybraných tříd školy zúčastnili v rámci programu Prevence sociálně patologických jevů přednášky JUDr. Miroslava Antla, která se konala v prostorách kina Panorama.
Bývalý státní zástupce seznámil naše žáky se základy trestního práva.
Srozumitelnou formou vyložil nejdůležitější paragrafy trestního zákoníku. Upozornil především na ty, které mohou být laiky nepřesně vysvětlovány. Výklad zpestřoval konkrétními případy, na jejichž vyšetřování a soudním řešení se sám podílel. Zmínil se také o novinkách, které by se mohly objevit po novelizaci současného trestního zákoníku.
Velkou pozornost věnoval otázkám šíření a užívání drog a jiných omamných látek.
V druhé části programu vyčlenil prostor pro dotazy posluchačů a ti tuto možnost velmi rádi využili. Odpovědi, kterých se jim dostalo, byly vzhledem ke zkušenostem JUDr. Antla naprosto vyčerpávající.
Přednáška přinesla žákům řadu nových informací a poznatků, které by mohly přispět jejich k zodpovědnějšímu přístupu k životu.
V Rožnově p.R. 29.11.2007 | Mgr. Hana Fojtíková |
Grafický návrh: P. Fuchs, L. Hapl; HTML a CSS: J. Kudrik, L. Hapl; PHP a MySQL: M. Orlík, L. Hapl| Přihlášení do Administrace